Norska branschtidningen Anlegg & Transport rapporterar idag från ett jämförande bromstest mellan bra däck och knappt godkända vinterdäck på tung lastbil. Resultaten visade naturligtvis att det är mycket stor skillnad i bromssträcka mellan att knappt uppfylla lagens krav och att köra på riktigt bra däck.
Antagligen hade bättre däck kunnat göra en hel del skillnad i samband med den extrema halkan som rådde vid de båda masskrockarna på de två E4-broarna över Rönne å vid Tranarp. Igår sände TV4 en mycket sevärd dokumentär från de båda masskrockarna. 74 fordon var inblandade i de båda krockarna, varav 40 var lastbilar (inklusive en bärgningsbil och en brandbil). Polisens förundersökning pågår ännu. Redan tidigt efter krockarna stod det klart att endast ett fordon hade UNDERKÄNDA däck. Däremot lär vi aldrig få veta hur många som hade DÅLIGA däck.
Både det norska testet ovan och mer omfattande tester av Nokian Truck Tyres har visat att (knappt) godkända lastbilsdäck kan vara riktigt usla. Detta är nog också de flesta lastbilsägare medvetna om. Men för att vinna transportupphandlingar där allt hänger på lägsta pris, så kan däckekonomin vara viktigare än trafiksäkerheten. Prispressen är idag så hård på långtradarkörning, att speditörerna skrattar åt svenska förares löneanspråk. De svenska lastbilsförarna konkurrerades ut av polacker. Sedan kom baltiska förare. Tjecker. Rumäner. Bulgarer. Makedonier. Nu anses även deras löneanspråk för höga, trots att det är så dåligt betalt att de tvingas bo i lastbilen i månader i sträck. Vissa har satt stölder i system för att klara sig. TV4 visade en liga som t o m stjäl diesel för att ha råd med att köra för de dumpade priser de via speditörer offererat till transportköpare som Volvo, ABB, Ericsson och Ikea. För att pressa lönekostnaderna ytterligare, har ett åkeri börjat ta in förare från Filippinerna. Dessa förare är människor precis som du ock jag. Bara med betydligt kortare vana att köra tung lastbil på halkigt vinterföre. Tänk på det nästa gång du möter en tung långtradare från Dinotrans på isföre i din Volvo. Frågan är bara hur länge våra politiker kan få sitta kvar på sina poster utan att ta itu med transportbranschens grundläggande problem?
Kör med insidan, nöj dig inte med att uppfylla lagkrav utan kör på riktigt bra däck,
Johan