Blev bjuden att åka till Nokians vintertestcenter i Ivalo och få prova de nya däcken samt få se hur allt går till.. Det var en väldigt kul resa, sammanfattar lite kort med bilder vad jag gjort Det är alltså Hakkapeliitta 8, Hakkapeliitta R2 och Hakkapeliitta R2 SUV

Här har vi Hakkapeliitta 8 med nytt mönster som ska vara snäppet vassare än 7orna..
Hakkapeliitta 8 till höger och ett konkurerande däck till vänster, redig skillnad på dubbmängden, enligt nya lagen så får det bara vara en viss mängd dubb på anläggningsytan OM man inte kan bevisa att det inte nöter på vägarna med fler, vilket Nokian har gjort, med en förbättrad luftdämpning under dubben som gör att då dubben går på torrasfalt så trycks dubben in i däcket.

Hakkapeliitta 8 med dioddubb :p snyggt! Pimp my tires!

Här ser vi anläggningsytan under is och vilken skillnad...

Förbättringarna mellan Hakkapeliitta 7 och 8.

Här vi Hakkapeliitta 8 och ett konkurerande däck med jämförda egenskaper.
Nokians stämpelmarkeringar, mkt bra men få som använder :p

Här har vi nya Hakkapeliitta R2, det dubbfria däcket och med en ny typ av gummiblandning som ska förbättra isgreppet. Vi fick inte reda på vad det var men dom ska ta patent på detta samt att det var mkt miljövänligt då dessa partiklar lossnar av slitage.

Här ser vi skillnaden mellan R och R2, hyffsad förbättring..

Här ser vi det nya det nya SUV-däcket och skillnaden emot ett konkurerande däck.
Först, snabbast, Hakkapeliitta!