Dåsiga förare och odubbade däck = dålig kombo på ishala vägar

Odubbat eller dubbat? Vid flera typer av jämförelser framstår inte skillnaden så stor mellan däcktyperna. Men när man mäter upp vad som sker när bilen sladdar på hal vinterväg, då avslöjas en stor fördel för dubbdäck.

Stor avdriftsvinkel indikerar att bilen sladdar rejält

När bilen sladdar så pekar styrhjulen åt ett håll, men fordonet åker mer eller mindre i en annan riktning. Avdriftsvinkel kallas vinkeln mellan den riktning hjulet pekar åt och den riktning hjulet färdas åt. Ett annat namn på samma fenomen är slipvinkel. En viss slipvinkel behövs för att ge bra kurvtagning. Stora avdriftsvinklar indikerar svår sladdning.

Däck ska ha likartat beteende även vid sladdning

Överraskning innebär olycksrisk. Därför ska däck inte bara ha höga prestanda, utan även behålla prestanda när det krisar till sig. Plötsligt förändrat beteende är särskilt farligt om föraren är avtrubbad, t ex pga dåsighet. Ett av de mest relevanta objektiva måtten på ett vinterdäcks säkerhetsnivå är därmed hur sidofriktionen sjunker när avdriftvinkeln ökar, dvs när bilens sladdande ökar. På denna punkt är dubbdäck helt överlägsna odubbade vinterdäck. Därmed ger dubbdäck inte bara bättre säkerhet för alla, utan i synnerhet för förare som är dåsiga. Mer om detta kan du läsa i bloggartikeln "Sov gott och bli piggare förare" som jag publicerade idag.

Kör med pigg insida - välj piggar på däckens utsida,

Johan

comments powered by Disqus