Dags att beställa sommardäck

Behåller dubbdäcken på under hela april

På de flesta större vägar i Dalarna är det bar asfalt, bortsett från enstaka förekomster av (återfrysande) smältvatten. Men på många av de mindre vägarna förekommer hala spår i den allt gropigare isskorpan. Med tanke på risken för aprilväder räknar jag med att köra på de dubbade Hakkapeliitta 7 däcken hela april ut.

Fr om imorgon är det lagligt att köra på sommardäck. Den som vill, får köra med dubbdäck t o m 15 april (den gamla däcklagen tillät dubbdäck april ut). Vid risk för vinterföre är dubbdäck alltid tillåtna. I Dalarna har ingen blivit börfälld för att ha kört med dubbdäck i slutet av april. Den 16 april ifjol fick vi totalstopp i vägtrafiken mellan Borlänge och Falun, då vår Herre överraskade efter en lång period med fint försommarväder vräka ned 1 dm snö samtidigt som masar och kullor hade bytt till sommardäck - här kommer det - FÖR TIDIGT. Sverige är ett långt land med skiftande klimat. För många i södra Sverige kan det säkert vara klokt att ta av dubbdäcken långt före 15 april. Men här uppe i Gagnef? Nej nog får dubbdäcken sitta på hela april!

Dags att planera för nya sommardäck

Även om det är för tidigt att skifta däck, så är det hög tid att beställa sommardäck ifall de gamla inte håller måttet. Jag hade ett minne från i höstas av att familjens båda bilar är i behov av nya sommardäck. Dagens kontroll bekräftade (tyvärr?) att mitt minne är bra; båda omgångarna har bara ca 4 mm kvar. Svea Rikes Lag tillåter förvisso ned till 1.6 mm mönsterdjup. Men risken för vattenplaning styrs snarare av Naturlagar och det är lagar som inte behöver vare sig Polis eller Domstol för att ingripa, utdöma och verkställa straff. Tester av såväl forskningsinstitut, däckpress samt däcktillverkare som Nokian visar att risken för vattenplaning stiger kraftigt vid 3-4 mm, vilket alltså är långt tidigare än det slitage/miltal som lagboken medger. Därför planerar jag nu att beställa nya däck till båda bilarna.

Familjebilen Ford Galaxy

Som för andra stora familjer - vi har fem barn - så är den ordinarie bilen av naturliga skäl en sjusitsig familjebil. När Engla (inom dåvarande Vägverket kallad "E4"; alla våra fem flickor har namn som börjar på E) skulle födas, så köpte vi en fabriksny Ford Galaxy. Vi lät tilläggsutrusta den med styvt sportchassi, vilket gör vår Galaxy till en riktigt bra husvagnsdragare. Bilen har grym komfort på långresor, mycket tack vare suveräna sportstolar. Forden har rullat tre säsonger på Nokians Hakka H-däck. Ett helt igenom tryggt och trevligt testvinnardäck som Nokian kan vara stolta över. Jag skulle gärna fortsatt köra på Hakka H-däcken, men inget däck varar för evigt i trafiken.

Shoppingvagnen Saab 9-5 SC

Vår andrabil är en "liten" Saab 9-5 Biopower Sportkombi. Med etanol i tanken är den riktigt pigg, med familjebilen som referens. Saaben är min och Kristinas ögonsten, mycket tack vare att den som vår första "andrabil" tillfört stor frihet i en familj med två arbetande föräldrar. Kan man vara kär i en bil så är vi nog lite kära i Saaben båda två. Den köpte vi tre år gammal. Först tittade vi bland många sorters bilar. Sedan såg vi hos bilhandlaren en Ford Mondeo i exakt samma grönmetallic kulör och samma reg nr som Galaxyn, så när som sista siffran. Det kändes som ett självklart köp, tills vi provkörde bilen. Träplanka, det var associationen vi fick av interiören. Bredvid Mondeon stod en Saab 9-5. Efter en provtur var vi sålda. Det blev iofs köp hos en annan handlare, för att få ett 9-5 exemplar med antisladdsystem.

Antisladd självklart (liksom dubbdäck på vintern)

För mig är ESP (liksom sedan tidigare dubbdäck) självklar säkerhetsutrustning, sedan jag läst resultaten i en banbrytande studie som mina Vectura-kollegor Matteo Rizzi och Maria Olai gjort till Trafikverket: "Effekten av dubbdäck i olyckor med dödlig utgång samt nyttan av antisladd-system (ESP)". Stuiden granskade utfallet i verkliga dödsolyckor och visar att ESP gav 32 % färre dödsolyckor på vinterväglag. Därtill visar den att dubbdäck gav 42 % färre dödsolyckor på vinterväglag, jämfört med odubbade vinterdäck. Studier vid VTI har tidigare visat att ESP gör stor nytta vid vägfriktion i intervallet från 0.5 ned till 0.2, men att vid vägfriktion under 0.1 är det bara dubbdäck som kan ge rimlig säkerhet. Av de som dött i sladdolyckor de senaste fem vintrarna, har 80 % omkommit på tunn is. På tunn is är vägfriktionen ofta under 0.2, dvs det är tveksamt om ESP kunnat ge bra effekt. Min slutsats är att det enda som gäller är ESP och vintertid dubbade vinterdäck.

I år väljer jag annan däckverkstad 

Sommardäck då? När vi köpte Saaben så rullade den på sommardäck från Continental i nyskick. De höll två säsonger. Jag köpte begagnade lättmetallfälgar till vinterhjulen. På dessa fälgar låg en omgång begagnade Nokian NRVi som hamnade på vinden, eftersom de hade mönster kvar för en säsong. När Contidäcken var slutkörda, fick däckverkstan på OKQ8 i Djurås lägga på NRVi-däcken. Men fy så dyr däckgubben var på monteringen. Dessutom la han på ett däck mot rotationsriktningen, vilket jag reklamerade såklart. Honom anlitar jag aldrig mer! Nokian NRVi var en trevlig erfarenhet. Även dessa testvinnardäck* hade jag gärna fortsatt köra på, men till slut tar miltalet ut sin rätt. *Läs äldre däcktester hos Auto, Motor & Sport.

I höstas fick jag bra service hos ViaNor när den nya Hakka 7 dubbdäcken monterades på Saaben, så jag anlitar gärna ViaNor även för de nya sommardäcken.

Gör-Det-Själv

Att bara skifta mellan sommar- och vinterdäck gör jag själv hemma. Har en rejäl racingdomkraft, pallbockar, elektrisk mutterdragare, hyfsad kompressor för pumpning och - inte minst viktigt - arbetsbyxor med bra stoppning för knäna. Däcken märks ordentligt och vilar på en mobil däckhållare.

Brett utbud av sommardäck

Nu har jag tittat en del på Nokians massiva information om sommardäck.

Beskrivningen av höghastighetsdäcket Hakka Z imponerar med prestanda även på ojämna och spåriga vägar; det gillar vi Norrlänningar! Nog för att jag har tung högerfot, i synnerhet på testbana, men till vardags känns Hakka Z som lite overkill för mig?Nokian Nordman är inte för stora bilar, dit även vår "lilla" femsitsiga Saab 9-5 räknas.Nokian eLine tycks vara det mest lättrullade däcket och har snabbt vunnit många däcktester. Detta däck bör sälja bra här i Gagnef, eftersom redan liten skillnad i rullmotstånd betyder mycket för drivmedelsnotan. "Gagnsingarna" är ju omtalade för att vara ekonomiska. "Vet du hur koppartråden uppfanns? Nej? Det var två gagnsingar som samtidigt hittade en ettöring..." Kanske är det för att jag är inflyttad, men detta däck känns inte som att det ger riktigt den avvägning av egenskaper som jag är ute efter.

En sak som förvånar på Nokians infosidor, är att man inte jättelätt hittar info om däckens prestanda i den nya EU-klassningen. Varför inte på respektive däcks hemsida lägga in en miniatyr av den etikett som sitter på däcken ute i däckhandeln?

Färgtrippeln Black, Blue och Green

De tre "färglagda" Hakka-däcken Black, Blue och Green har vid första anblick ganska lika karaktär. Alla är på klassiskt Nokian-manér fyllda med diverse innovationer som ger bra våtgrepp, ger bra stabilitet och rullar lätt. Samtliga tre däckmodeller har inside-outside mönster som ökar komforten och ger exakta manöveregenskaper. Slitbanan ser för alla tre ut som vettiga kompromisser mellan våtgrepp och manöveregenskaper. Vid närmare titt utkristalliseras en del skillnader som inte bara är nyanser, utan rättfärdigar egen färgbetäckning.

Green

är en het kandidat för hållbar körning med främst lite mindre bilar. Livslängd, skonsamt mot miljön, lågt rullmotstånd och bra köregenskaper i alla väder. Ett prima allt-i-allo däck helt enkelt.Blue är riktat till mellanstora bilar och till effektiva familjebilar (den sistnämnda beskrivningen älskar jag). Den främsta egenskapen är enligt Nokian våtgreppet, med bl a kortare bromssträcka än vanliga däck. Aftonbladets test lyfter dock fram Blue som marknadens bästa däck avseende köregenskaperna samt de goda komfort- och ljudegenskaperna. Alla dimensioner har XL-märkning, vilket innebär maximal bärighet.Black positioneras som ett sportigare däck med god styrrespons för säker körning i höga farter. Detta är ett däck som funkar både i vardagen och för test på bana. En egenskap hos Black som jag gärna skulle ha på Saaben är tilläggsutrustningen Run Flat Teknologi.

Säkerhet och livslängdsekonomi är de viktigaste däckegenskaperna

För mig kommer trafiksäker framkomlighet alltid först. Visst är våtgrepp och vattenplaningsmarginal jätteviktiga egenskaper. Men manöveregenskaperna i landsvägsfart sätter jag faktiskt lika högt. Högsta prioritet har också däckets livslängdsekonomi; prislapp per 1000 mil. Ofta väger hållbarheten tyngre än prislappen när livslängdsekonomin mäts.

Prio två ger jag till rullmotstånd, komfort och buller. Ett uselt betyg på någon av dessa kan även straffa ut en vinnare på säkerhet och livslängdsekonomi.

Sedan finns ju andra "måsten". Ett måste för den tunga Galaxyn är hög bärighet, vilket idag innebär XL-klassade däck.

På avdelningen "intangibles" sticker Nokian ut med Hakkaskydd. Även om det inte är en inbyggd egenskap, så är det värdefullt att ha en garanti som innebär nytt däck om det gamla trots allt går sönder. Detta ger jag idag högre prioritet än i höstas, när jag först fick kännedom om Hakkaskydd.

Lätt att välja däck?EUs nya däckmärkning

ger tydlig vägledning för sommardäck (INTE för vinterdäck tyvärr).

Numera är det enkelt att välja däckdimension. De flesta återförsäljares hemsidor har fält där man bara knappar in bilens registreringsnummer, alternativt anger märke och modell. Ett exempel på det senare är Nokians däckväljare, som enkelt tar fram lämpliga alternativ. Numera får man inte välja sommardäck med andra dimensioner än de bilen är typgodkänd med. (För vinterdäck är regelverket enklare).

Svårt att välja däck?

Det svåraste är att jämföra däck med olika pris. Här kommer däcktester in som ett viktigt hjälpmedel. Bilen är en fantastisk tillgång. Men det är också en maskin som är förknippad med hundratals dödsfall och tillverkningen av tusentals invalider varje år. Alla krafter som överförs mellan bil och vägbana (ofta regnvåt) förmedlas via däckens markavtryck. Med detta i minnet känns valet mycket enklare. Jag brukar titta på de däck som placeras på minst topp 5, helst topp 3, i fackpressens sammanvägda däcktester. Om någon egenskap som jag sätter stort eller litet värde på sticker ut, så justerar jag rangordningen.

Allra svårast är att bedöma livslängd, något som däcktesterna sällan eller aldrig anger. Livslängden är jätteviktig för däckekonomin; ofta viktigare än ganska stora skillnader på prislappen. Här är däckmärkets rykte ofta vägledande. Nokian är helt klart ett av de ledande bland premiumdäcken när det gäller livslängd på grov nordisk asfalt.

Mitt val

Till Forden känns det helgjutet med Nokian Hakka Blue 215/55 R16 XL.

Till Saaben vore det intressant med Hakka Black, extrautrustade med Run Flat Teknologi. Tidigare test har visat att den första generationen RFT gav sämre däck än originalversionen. Detta är jag nyfiken på att testa hur det stämmer idag. Nu kom inte Hakka Black upp via Nokians Däckväljare till Saaben, men däremot Hakka Z. Först trodde jag att Däckväljaren inte fått in Hakka Black ännu. Men det var för att Black inte finns i just de 16 tums dimensioner som passar till Saaben. Med valet 225/45 R17 funkar även Hakka Black till Saaben. Vilket förutsätter att jag nu skaffar en omgång 17 tums fälgar; det får bli en köprunda på Blocket alltså.

Perfekt vore annars att köra samma däck på båda bilarna, men ett med RFT och ett utan RFT. Såvitt jag kunnat utläsa, finns inte RFT till Hakka Blue tyvärr. Så det lutar åt  Black 225/45 R17 med tillval RFT till Saaben. Nu över till Blocket för att leta 17 tums fälgar till 9-5:an.

Glad Påsk och kör med insidan,

Johan

comments powered by Disqus