Dag 3 - Eftermiddag, Dåliga vägar (Bilder)

Vi fortsätter mot Kargopol. Vintern är här. 

Lokalbussen håller inte riktigt samma standard som våra bussar. 

Land rovern som kör "andra" däck än vi som kör Hakkapeliitta har börjat klaga på att väglaget känns väldigt halt. Vi förstår inte riktigt ;) I en del kurvor har även bakvagnen en tendens att tappa fästet. Så farten blir lite lägre.

Det har blivit betydligt mer snö. Vissa väggar är plogade andra inte. Det är mindre snö i mitten där bilar har kört. På denna väg möter vi vanliga bilar som delvis plogar snön framför sig beroende på vilken bil som kört före.

GPSén har kommit på något kul. Precis så visade den att vi hade 25 mil kvar nu har den ändrat sig och bestämt att vi har 31 mil kvar... Kul, jag som precis hade börjat lita på den. 

En av kanalerna sen Soviet. Används flitigt då det går gott om fartyg.

Vi kommer till en "olycka" rättare sagt en bil som har åkt av vägen. Polisen är på plats men det är inte mycket de kan göra. Vi frågar (trots att vi inte pratar samma språk) om de vill ha hjälp. Så två bilar med Hakkapeliitta vinterdäck drog upp bilen på vägen igen. Behöver inte säga så mycket mer än Först, Snabbast, Hakkapeliitta. Utan bra fäste hade bilen varit kvar i diket.

Måste lägga in en bild så ni ser att bilen kom upp ur diket.

Vi kommer till en korsning där vi har för avsikt att köra rakt fram. Vi möter några ryssar som avråder oss ifrån att köra den vägen utan tipsar oss om en väg som ska vara bättre. Efter lite diskuterande enas vi om att vi ska lita på ryssarna. Väl framme vi vägen som de har rekommenderat oss. Börjar vi fundera. Hur hade vägen som vi tänkte ta varit om denna som skulle vara "bra" är såhär?

Vägen består av vattensamlingar eller vattendrag som korsar vägen. Något som ska leda undran vatten saknas. I vattnet flyter isblock mindre pinnar och större stockar. Vem vet vad vi inte ser under vattnet. Är kanske inte att rekommendera att köra på dessa vägarna när det är mörkt.

Detta är en av deras landsvägar som går mellan två obelast (motsvarighet till våra län). Det är när man kommer till dåliga vägar som denna i utlandet som man inser att våra vägar är bra. Även om det är långa vägarbeten med grov makadam. Man blir förvånad när vi får möte av en vanlig lastbil utan terräng egenskaper. 

Efter ca 10 mils körning efter den dåliga vägen kommer vi in i en annan obelast. Vid gränsen blir vägen stor och fin. Vad förvånad man skulle bli om man kom ifrån andra hållet. Kommer då på en stor väg som helt plötsligt bara blir en liten väg ut i skogen. 

Äntligen kommer vi till Kargopol och det efterlängtade hotellet.

Idag har vi kört 66mil med en medelhastighet på 65km/h. Totalt 169mil på resan. Personalen i hotellets restaurang kan inte någon engelska och menyn är endast på ryska! Hur f-n ska vi göra. Det sitter några andra gäster i restaurangen. Vi går och tittar på vad de äter. Vi hittar något som vi tycker ser bra ut och lyckas beställa någon liknande.

Fortsättning:

Dag 4 - Punktering 80mil från finska gränsen.
comments powered by Disqus