Färgen på bildäck har inte påverkats av modetrender. Det är svart som gäller fortfarande, även om det exempelvis finns cykeldäck i andra färger. Det finns dock en tydlig anledning till att däcktillverkarna inte följer höstens färgtrender och de tvingar inte konsumenter att välja svarta däck på grund av att de saknar fantasi. Det har exempelvis tillverkats gröna däck som har visats upp på mässor, men konsumenterna kan inte köpa dessa specialdäck inom den närmaste framtiden. Det är främst däckens komplicerade komponentkonstruktioner som gör att det inte går att använda glada färger utan att förändra däckens egenskaper. Dessutom sätter exempelvis tekniker kring återanvändningen av däck sina begränsningar för färgglada däck.
I produktionen av däck används speciella gummiblandningar som gör att man exempelvis kan påverka däckens egenskaper i olika temperaturer. I gummiblandningen används industriell sot som förbindningsmedel. Redan i små mängder färgar den gummit svart. I moderna tillverkningsprocesser kan andelen sot regleras noggrant och på det sättet kan egenskaperna på däck påverkas exakt. Nackdelen är att det här aggressiva färgämnet också bestämmer däckets färg.
Färgerna bleknar
Även om det i teorin skulle vara möjligt att utveckla däck med annan färg än svart så väljer man ändå hellre den svarta färgen, både av praktiska skäl, men även av miljöskäl. Svarta däck passar bäst till alla bilmodeller och -färger. Dessutom innehåller asfalten bitumen som snabbt skulle färga däck av annan färg till svarta och färgeffekten skulle därmed fort försvinna. Även solen påverkar färgen och glada färger skulle snabbt blekna, men den svarta färgen förblir svart.
Återanvändningen av däck fungerar väl i västländerna och närmare hundra procent av däcken återanvänds. Om däcken skulle vara av olika färger så skulle återanvändningen bli mycket svårare. Färgerna innehåller skadliga ämnen, vilket skulle leda till att återanvändningen av däck måste organiseras om. Rutinerna för återanvändningen av svarta däck finns redan.