Nokian Tyres har i Hakkapeliitta, som ju många redan påtalat, byggt in ett enkelt men smart system för att se hur stort mönsterdjup som är kvar. Efter en vinter som för mig möjligen inneburit, i alla fall hittills, några mindre mil än normalt så kan jag trots allt lägga hundratals mil med mina Hakka R bakom mig.
Däckmönstret har inte påverkats nämnvärt men när det börjar göra det så kommer det visa sig i siffran på däcket.
Så här ser det ut just nu.
Jag passade på att studera mönstret lite extra och det är intressant att se hur det är uppbyggt. Längst ut på kanten av däcken så ser man vad jag enkelt skulle säga är ett virrvarr av ormliknande mönster. Det klassiska brukar ju annars vara någon slags lameller som griper tag i underlaget men dessa finns inte på Hakkapeliitta.
Drar man med fingret över gummit så kan man också, trots att det är många minusgrader ute, känna hur det strävar emot och greppar tag, gummit är ju mjukt trots att det är kallt.

Jag försöker klura ut exakt hur det fungerar och vad mönstrena gör när man kör i olika väglag. Inser att jag skulle haft någon expert från Nokian Tyres att förklara det. Det hade säkert varit en bra fråga att ställa uppe i Ivalo i norra Finland nu till veckan. Tyvärr måste jag ju jobba och blev tvungen att tacka nej till besöket.
Någon av er andra som har möjlighet att åka kanske kan passa min fråga vidare till utvecklingsingejörerna...?