Däckbredden påverkar marginalerna

Många bilägare köper breda vinterdäck, eftersom bilens instruktionsbok uppger breda däckdimensioner både för sommardäck och för vinterdäck. För den som kör mycket på Autobahn kan det vara klokt, men hur smart är det egentligen med breda vinterdäck på moddiga landsvägar? En anledning till att rallyförare väljer smala däck är att bilens marktryck blir högre, så att däcket pressas ned genom lös modd och får fäste i fastare underlag.

För registrerade bilar får man inte välja däckdimension hursomhelst. Moderna bilar är i EU nämligen typgodkända enligt s k helfordonsgodkännande (Whole Vehicle Type-Approval) och man får inte köra med andra däckdimensioner än de som bilen typgodkänts med. Men det finns undantag från denna grundregel, varav ett viktigt gäller vinterdäck. Man får byta till vinterdäck med andra dimensioner (läs: smalare!!!), under förutsättning bl a att rullomkretsen inte ändras så att hastighetsmätaren visar fel. Om du liksom jag kör mycket på moddiga vägar, kan det vara värt att lyssna med din däckhandlare om möjligheten att välja smalare vinterdäck nästa gång du köper nya.

Idag är jag på väg till Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) för ett branschmöte om framtidens vägtekniska forskning. Inför bilresan till järnvägsstationen i morse, la jag till tio minuter med tanke på sviterna av gårdagens snöfall. Trots denna ökade marginal i tiden fick jag till slut nästan lite problem att hinna med tåget. Det berodde på att två bilförare i rad valde att köra runt 30 km/tim samtidigt som vår smala krokiga landsväg saknar bra omkörningssträckor. Länge låg jag tålmodigt bakom. Tänkte att det är ju bra att de tar det lugnt med tanke på den blöta och tunga moddsträngen och de har ju dessutom sin lagliga rätt att snigelköra. Men när vi kom närmare stan och klockan kändes ticka allt fortare så körde jag om på en lång raksträcka ganska kort före påfarten till E16. Sträckan genom stan flöt fint, trots pågående vägarbeten. Det var skönt att komma till järnvägsstationen utan att behöva rusa för att hinna hoppa in i närmsta vagn.

Även om vissa antagligen inte bytt till vinterdäck ännu, tvivlar jag att mina långsamma medtrafikanter hade sommardäck. Deras bilar gick alltför kursstabilt och hade inte stora problem med hjulspinn i motluten. Därför kom jag att tänka på detta med däckbredden. Kanske kör de på bilens typgodkända ”Autobahnbreda” vinterdäck och upplever att däcken inte har bra fäste i högre fart på moddig vägbana? Svar på denna fundering lär jag aldrig få, eftersom jag inte kände igen vare sig bilarna eller deras förare. Efter omkörningen var det hursomhelst stadigt som tåget att ta täten i 60 med min minibuss på ”smala” Hakkapeliitta 7 dubbdäck.

Först. Snabbast. Hakkapeliitta.

Du som läst mina tidigare inlägg vet redan att för mig står Hakkapeliitta i denna slogan för ”Säkrast”.

Kör med insidan!

comments powered by Disqus