Blöta isvägar - däcken imponerar i lägre hastigheter

Till att börja med, jag anpassar farten efter väglaget. Står det 90 på skylten betyder det Högsta tillåtna hastighet, inte lägsta - som många tycks tro på E14.

Igår åkte jag med familjen, ungefär 15 mil ToR, plus någon mil, kanske tre, fyra, på själva orten. På vägen dit regnade det lite, det vart lite halare, men inget som märktes. Klart att man tog det lugnare, det var som tur var inte underkylt, då det var plusgrader.

På vägen hem - då var det en annan ton. Regnet hade börjat bli underkylt, det var drygt tre grader kallt. Vi såg tre avåkningar och en krock. Vad kan detta bero på?

Jo, det beror högst troligt på att vissa människor tycks tro att de blir odödliga om de har en fyrhjulsdriven bil med dubbdäck. De tänker inte på att bromssträckan är lika lång med fyrhjusdrivet som med alla andra. Och de tänker inte på att alla inte har det. Bara för att de kanske har en väldigt vinteroptimerad bil med anti-ditten och anti-datten så har inte alla det. Jag körde c.a 50km i timmen, lastbilen framför mig fick hjulspinn i varje uppförsbacke, men det gick bra för oss. Några försökte köra om, men det var så halt att de började kränga när de gasade på.

I morse när jag begav mig på jobb hade väglaget frusit och det var inte ett dugg roligt. Dåligt grusat, inte plogat/skrapat/rivet... det stod en lastbil på "det gamla vanliga stället" (en rätt brant uppförsbacke), men denna stod i körbanan, inte på sidan av, utan mitt på. Inga varningsblinkers, bara bakljus. Jag lyckades styra undan, och hade lite lite problem att få bilen att sluta spinna i uppförsbacken p.g.a tidigare manöver, men sedan så gick det som på räls. Det är verkligen det jag uppskattar med dessa däck, de är konsekventa, och även om de kanske har några nackdelar så försvinner de lätt när fördelarna kommer fram. Nokian Hakkapeliitta 7 gör att du kan efterleva deras slogan "Först. Snabbast. Hakkapeliitta." även om det inte alltid gäller att ligga först och snabbast - det är alltid bättre att anpassa farten efter väglaget än att chansa och det går illa. Men med Hakkapeliitta på bilen så tar du dig i alla fall fram.

comments powered by Disqus