Det här är något av en nypremiär. Som många säkert märkt har bloggen i dess gamla utförande stått helt orörd, utan några uppdateringar. Det beror inte på lata bloggare utan på tekniska problem som gjort att ingen kunnat logga in. Nu har Nokian i Finland jobbat på och med hjälp av sin underleverantör har man i dagarna sjösatt den nya bloggen med ett helt nytt bloggverktyg.
Gamla inlägg ligger fortfarande kvar och vi kommer nu att börja om på nytt. För mig är det så nytt att jag ännu inte lärt mig handhavandet, så de första inläggen blir något av ett testskott.
Så, vad har då hänt under de månader som bloggen varit otillgänglig? Ja, en vinter har nästa hunnit förflyta och många hundra mil har rullat på mina nya Hakka 8 SUV.
Om vi börjar någonstans förra året, ungefär i november, nästan inne i december. Det var då jag ovanligt sent fick på mina nya Hakka 8 SUV. Och här blev det några turer. Först och främst så blev den första beställningen av däck lite fel, så när jag besökte Vianor uppmärksammades jag på att dimensionen på däcken var något för breda. Det fungerade visserligen men lite onödigt brett. Dessutom saknades TPMS-sensorer för vinterdäcken. TMPS är ett ganska nytt påfund, som ska varna bilen och föraren för lågt eller olika däcktryck med hjälp av trådlösa sensorer inuti hjulet. Slutsats: inget hjulskifte denna gång utan hem igen på sommardäcken.
Har var nog jag den skyldige till felbeställningen av dimensionen. Men Nokian Sverige fixade det underbart smidigt genom en nybeställning, där man dessutom lade till mina TMPS-sensorer.
Sagt och gjort, så var det då dags för återbesök på Vianor i Bromma. Hakkorna kunde denna gång monteras på och TPMS-sensorerna däri sitter omärkligt fast på insidan av ventilen.

Allt frid och fröjd, Outlandern rullar fint på 18” Hakka 8 SUV ut från Bromma, upp på Tranebergsbron och söderut på Essingeleden. Och just där börjar också bilen larma för felaktiga däcktryck eller sensorer. Här börjar också en längre berättelse om TPMS och för den som är intresserad ska jag försöka återge den så pedagogiskt som möjligt i ett senare blogginlägg. Innan dess ska jag berätta lite om hur vintern i övrigt varit på mina nya Hakkor.