Bäst sommardäck till Bil2_MB E-class CDI 270 Landsvägsracer? Autobahnlimousine?

 

Jag har kommit fram till Nokian Hakka Blackhttp://www.nokiantyres.se/dack?id=30585989&group=1.02&name=Nokian+Hakka+BlackJag skrev såhär i min blogg tidigare idag. En snabbanalys/känsla, innan jag analyserat noggrannare.

*Hakka Blue ev Hakka Black borde passa till vår MB E-class CDI 270, -03. På denna bil sitter sommardäck av konkurrerande märke. (Minst ett av dem har blivit orunt, o detta märks tydligt) Om jag tittar kort på stjärnorna så lutar det åt Blue, med lite bättre ekonomi samt bekvämlighet. Bilen ÄR ju mest en landsvägsracer /autobahnmaskin.

Det var ännu svårare att välja här jämfört med Bil1_Opel där jag valde mellan Green o Blue o slutligen valde Blue.

Slutliga valet blev Black på Bil2. Köregenskaper i höga hastigheter + Run flat egenskaper var det som fick det att väga över till Black. Jag har ej något reservdäck i denna bil.

Mina grundparametrar- Vad är de viktigaste egenskaperna jag vill ha för att fatta beslut:

1

.Trygg o säker färd oavsett väder o väglag -

 GREPP2

.Låg bränsleförbrukning / lågt rullmotstånd på däcket är också viktiga parameterar, kortfattat ekonomi, (se även punkt 3).

Det är viktigare med rullmotstånd/låg bränsleförbrukning jämfört med billigare ingångspris. Visst skiljer sig priset på själva däcket åt kraftigt på ett regummerat eller lågprismärke kontra de seriösa märkena (läs Nokian),

MEN bensin/diesel är så dyrt så redan här kan man räkna hem det rent ekonomiskt i minskad tankning. ALL SÄKERHET, TRYGGHET o STABIL PRESTANDA får man i princip på köpet. 

-RULLMOTSTÅND, BRÄNSLEFÖRBRUKNING3

LÅNG LIVSLÄNGD, 

med bibehållen säkerhet

 

Körstil på denna bil är ofta i lite högre tempo 140-150km/h på motorväg och snabbare vid fri fart Autobahn. Klass W (270 km/h) borde vara lämpligt. GREPP lär inte vara något problem med detta däck inte ens i höga hastigheter o blöt vägbana. Det är ett måste när man tar sig fram fort. Jag får däremot tanka lite oftare, dels beroende på min högre hastighet men även då rullmotståndet är högre. Prismässigt var Black och Blue likvärdigt i min dimension (Vianor). Livslängd har jag eg. ingen aning om.

Rullmotståndsmässigt får jag fram EU-däcksmärkning E på Black men C på Blue i min storleksklass

225/55R16.

Skulle var skönt att få någon form av mätbar siffra på skillnaden.http://www.nokiantyres.se/eu-nya-dackmarkning 

Sammanfattningsvis:

Vissa saker är enkelt vid val av nya sommardäck. Välj ett bra märke, som du har goda erfarenheter med. Stirra inte på inköpspriset, kontrollera istället rullmotstånd, livslängd o grepp/säkerhet t ex i oberoende tester.

Vad som kan kännas svårt är just det här att få tag i 

korrekt fakta

, och kunna jämföra testresultat på relevant däck i DIN dimension. Nya EU-däckmärkning tycker jag är bra, men det är kanske svårt att tyda informationen, t ex vad innebär C istället för E gällande rullmotstånd. Hur mycket mindre behöver jag tanka / 100 km?

Jag är för dåligt påläst gällande miljöpåverkan, och låter därför inte detta styra mitt beslut.

Jag skulle vilja ha en EU-parameter gällande livslängd, även om jag förstår att kanske allt för många parametrar påverkar. En standardsträcka i fart 90 km/h med rätt lufttryck och "normalstor" bil.

Först. Snabbast. Hakkapeliitta

 

 

 

Länk till Bil1 Opelhttp://t.co/2vqO6N1985 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

comments powered by Disqus