Jag har kommit fram till Nokian Hakka Bluehttp://www.nokiantyres.se/dack?id=24089738&group=1.02&name=Nokian+Hakka+Blue
Jag skrev såhär i min blogg tidigare idag. En snabbanalys/känsla, innan jag analyserat noggrannare.
*Hakka Green borde passa till JASO, bilen som jag bloggar om ang. vinterdäck. Här sitter Hakka7 på denna bil, en Opel Astra -01 med 22 000 mil på axlarna. Sommardäcken som jag har till denna är ganska nya, men av "hittepåmärke"
Jag har nu omvärderat detta till
Hakka-Blueistället.
Mina grundparametrar- Vad är de viktigaste egenskaperna jag vill ha för att fatta beslut:
1.Trygg o säker färd oavsett väder o väglag -
GREPP2.Låg bränsleförbrukning / lågt rullmotstånd på däcket är också viktiga parameterar, kortfattat ekonomi, (se även punkt 3).
Det är viktigare med rullmotstånd/låg bränsleförbrukning jämfört med billigare ingångspris. Visst skiljer sig priset på själva däcket åt kraftigt på ett regummerat eller lågprismärke kontra de seriösa märkena (läs Nokian),
MEN bensin/diesel är så dyrt så redan här kan man räkna hem det rent ekonomiskt i minskad tankning. ALL SÄKERHET, TRYGGHET o STABIL PRESTANDA får man i princip på köpet.
-RULLMOTSTÅND, BRÄNSLEFÖRBRUKNING3.
LÅNG LIVSLÄNGD,med bibehållen säkerhet
Körstil på denna bil är lugn pendling i laglig motorvägsfart 110 km/h. Bilen går minst 80 mil / vecka i ur o skur. Farter över 120 km /h är mycket sällsynta, så här räcker i princip klass T (190 km/h Hakka-Green). Rullmotståndsmässigt får jag fram EU-däcksmärkning C på både Blue o Green i min storleksklass
195/60R15, även om ni trycker på ultralätt rullning på Green.http://www.nokiantyres.se/eu-nya-dackmarkningMed Blue får jag bättre våtegenskaper, vilket är viktigt då det alltid regnar. E6 är ganska sliten och vattenplaning vill vi undvika. Även här var Blue bättre. Det externa däcksljudet lägger jag ej stor vikt vid 69-70-71-72 dB är för mig ganska likvärdigt. Dessutom är Kupéljudet intressantare att kontrollera. Opeln är inte speciellt bra ljudisolerad. Jag kollade priset på vianor o Green kostade 1051:- och Blue 1130:-, så prismässigt är det heller ingen större skillnad. Livslängden beror ju givetvis på många faktorer. Jag kan ej ta ställning till hur däcken skiljer sig åt i detta fall. OM det skulle vara så att Green normalt "ger" mig 1000 mil extra, kanske jag omevaluerar.
Sammanfattningsvis:Vissa saker är
enkeltvid val av nya sommardäck. Välj ett bra märke, som du har goda erfarenheter med. Stirra inte på inköpspriset, kontrollera istället rullmotstånd, livslängd o grepp/säkerhet t ex i oberoende tester.
Vad som kan kännas
svårtär just det här att få tag i
korrekt fakta, och kunna jämföra testresultat på relevant däck i DIN dimension. Nya EU-däckmärkning tycker jag är bra, men det är kanske svårt att tyda informationen, t ex vad innebär B istället för C gällande rullmotstånd. Hur mycket mindre behöver jag tanka / 100 km?
Jag är för dåligt påläst gällande miljöpåverkan, och låter därför inte detta styra mitt beslut.
Jag skulle vilja ha en EU-parameter gällande livslängd, även om jag förstår att kanske allt för många parametrar påverkar. En standardsträcka i fart 90 km/h med rätt lufttryck och "normalstor" bil.
Först. Snabbast. Hakkapeliitta