Det tog ett tag, egentligen vet jag inte varför, men nu är de äntligen på plats. Igår var jag hos Vianor och fick mina Rotiiva all terrain pålagda. Egentligen skulle de varit på plats redan förra veckan. Jag bokade nämligen en tid då och ringde också innan för att kolla att mina däck anlänt till Vianor i Bromma. Visst, de var på plats meddelades det.
Men väl på plats kunde vi konstatera att däcken var fel dimension - 16 tum! Och jag som skulle ha 17 tum. Killen på Vianor ursäktade sig så mycket för mig och det var bara att rulla hem igen medans Vianor fixade med Nokian Sverige. Däcken fanns dock på huvudlagret i Rosersberg så det skulle inte ta lång tid.
Så blev det då ett nytt försök igår igen.

Det första intrycket av däcken blev visuellt, i däckverkstaden: wow - vilken skillnad i mönster mot de gamla sommardäcken.

Rejält grova mönster, som ett par upphottade Hakkapeliitta. Samtidigt, en viss oro: blir det nu ett markand högre vägljud att sitta och lyssna på?
Montering, balansering och däckskiftet gick snabbt även denna gång. Det verkade vara lågsäsong i verkstaden även om man faktiskt då och då ser några dårar i trafiken som inte hunnit byta bort dubbdäcken ännu.


Några intressanta detaljer som man kan lägga märke till på Rotiiva är mönsterdjupsindikeringen som här anges i procent istället för millimeter som på Nokians andra däck.

Också den smarta funktionen att på däcket kunna markera var på bilen det sitter och vilket däcktryck man har, vilket syns längst ned på denna bild.

Det hela var klart på mindre än en timme och jag kunde åka och lämna min hjälpreda på dagis för att sätta mig in i de första intrycken av däcken på väg till ett jobb längs riksväg 73 mot Nynäshamn.
Först av allt, det befarat höga däcksljudet blev en mycket positiv överraskning. Fantastiskt bra och tysta, mycket bättre än vad jag väntat mig. Jag hör
ingenskillnad på lägre hastigheter. Vid hastigheter över 70-80 km/h börjar man på att kunna förnimma en viss skillnad mot mina tidigare däck i och med ett ytterst svagt brus i den högre frekvensskalan. Ungefär som ett ytterligare vindbrus.
Jag har kört runt en hel del i större terrängbilar, bland annatToyota Landcruisers och Mercedes Geländerwagen med grovmönstrade terrängdäck och där blir det ett evigt sjungande när däcken möter asfalt i lite högre hastigheter. Det, eller något i stil med ett par dubbade vinterdäck var vad jag hade väntat mig.
När jag pratade med Anders Jansson på Nokian tidigare i vår så sa han också att Rotiivorna var förvånandsvärt tysta för att vara ett par terrängdäck.
Så långt allt mycket bra alltså.
Några vägegenskaper hann jag också testa men här kommer det längre mer intryck längre fram, det är onödigt att gå hårt ut på däcken precis så här direkt efter monteringen. Jag kunde dock känna att i några tvära kurvor hade jag ett helt annat typ av grepp och man märkte här också skillnad på gummiblandningen jämfört med mina gamla däck, det blev lätt en "tjutare" i kurvan.
Allt detta på torr asfalt.
Imorgon ska det komma regn, då ska jag försöka ut och köra igen.