-5 grader!

-5 grader nu på måndag morgon.Känns friskt då det varit +grader ett tag.Tvättar av bilen efter sundsvallsresan.Den är istort sett svart från golv till tak.Måste vara mycket salt på vägarna.Inte så kul då man har en bil med div aluminium detaljer i bla torkarmekanismen och bromsok.Aluminium kärvar och korroderar.Smörjer även upp dörrlåsen då de tenderar att frysa väldigt lätt.Tidigare fuktiga vägar har frusit i natt och det har blivit frosthalka på vissa ställen.Det känns inte speciellt halt då nya vinterdäck har en skärpa i greppet som är suveränt.Så även hakkapeliitta 7.Sen är ju gummit fräscht också och jag tycker däcket känns mjukt,greppigt och följsamt.Jag körde på regummerade däck för ca 15 år sedan.Köpte 4st nya.Det var bra grepp första vintern.Redan andra  vintern upplevde jag att mycket av skärpan i däcken försvunnit.Tredje och fjärde vintern började sidan på däcken att bli bulliga.Det vibrerade i ratten,bilen understyrde och bilen slirade och slingrade sig.Mycket har väl hänt på regummeradedäcksfronten sedan dess kan jag tänka mig.Vintern 99 köpte jag beg gislaved nordfrost i bra skick till min gamla volvo.Jämfört med de regummerade däcken var det som natt o dag.De greppade mycket bra på is minns jag och jag upplevde dem som mycket pålitliga och följsamma.Det bullrade väldigt men de satt ju också på en +35000mil gammal volvo kombi.Sedan vet jag ej om det ändrats på de regler som anger max antal dubbar och dubbutstick sedan99.Då man sen köpte golfen följde det med hakkapeliitta vinterdäck.Detta var mitt första möte med hakka peliitta vinterdäck.Man var nyfiken på hur de skulle kännas till vintern.Men jag måste säga att jag är otroligt nöjd med mina nästan 10år med hakkapeliitta vinterdäck!.

 

 

comments powered by Disqus