125 mil, Inte så långt för en Kirunabo

Det var inatt SAS ödesförhandlingar skulle avgöras. Deadlinen var satt till midnatt men ännu 07.00 är det inte klart. Jag som jobbat natt har väntat med spänning på hur det skulle gå och vad som händer med SAS. Då Facken agerar bödel, om de inte accepterar sparkraven med de kraftigt försämrade lönevillkoren och om SAS går i konkurs. Förhandlingarna pågår ännu, men verkar ha lossnat lite och 6 av 8 förbund har hittills skrivit avtal. Nyheterna om SAS öde har förstås vart svårt att undgå, så nu nog om det.

 

Om en vecka på måndag har jag en flygning bokad med SAS från Kiruna till Stockholm. Så hoppas verkligen på att få flyga som planerat. Annars blir det bekymmer och vi måste hitta andra alternativ för att ta sig till Stockholm då nästa flygresa går därifrån till Dubai. SAS är det enda flygbolaget som numer trafikerar Kiruna flygplats. Närmaste alternativa flygplats ligger nästan 35 mil härifrån i Luleå, och förstås lär dem flygbiljetterna ta slut fort eller bli dyra om SAS inte gör sina flygningar som planerat. Ett annat alternativ är tåg, men SJ känns varken prisvärt eller pålitligt. Skulle nog vara mer troligt att man får ta bilen om SAS slutar flyga. 125 mil är det enkel väg, inte så långt för en Kirunabo, vi är van vid avstånd.

Eller som jag uppfattat, lite skämtsamt: Det verkar inte vara lika långt från Kiruna till Luleå. Som från Luleå till Kiruna. För Kirunabor kan åka över dagen till Luleå 70 mil tur o retur. Men för endel Lulebor verkar inställningen vara att åka till Kiruna är en resa med övernattning om man åker så långt av någon anledning. Vi kirunabor klagar inte över att åka söderut om vi ska köpa och hämta en ny begagnad bil; ringer, hoppar på flyget, far å hämtar. Medans endel Stockholmare verkar tycka att Kiruna är för långt att ens ringa till angående en bilannons.

 

Sommaren 2011 blev det en Europaresa med Ralliarten. Över 700 Mil på Utländska vägar. Danmark. Tyskland. Nederländerna. Belgien. Frankrike. Schweiz. Monaco. Italien. Österrike. Slovakien. Tjeckien. Polen. Litauen. Lettland. Estland. Finland.

Januari 2012 flög jag från Stockholm till Phuket, den gången blev det Ralliarten ned till Stockholm. Det gick bra att köra både dit och tillbaka. Med endast kortare stopp för tankning och mat körde vi på under natten. Medans jag njöt i solen och värmen fick Ralliarten en garageplats och behandling hos JRM Racing.

 

Så vem vet, om inte SAS flyger mig om en vecka till Stockholm. Kanske det blir att åka Ralliart och Hakkapeliitta 7 dit. Så har tankarna gått om en reservplan när SAS öde lät så osäkert inatt.

 

 

Passar väl på att tillföra någon bild från vägarna uti Europa eftersom jag nu kom in på resan och avstånd, om det nu skulle intressera någon (=

 

comments powered by Disqus