Johan granlund svt s160x160 q80 noupscale

Johan Granlund

Min Story

Bläddra artiklar av Johan Granlund

Säkraste vinterdäcket någonsin: Nya Hakkapeliitta 9!

Arbetsgivaren har ansvar för att förebygga trafikolyckor, både på arbetstid och under pendlingsresor. Av de som förolyckats i vägtrafik i samband med tjänsten, har mer än varannan förlorat kontrollen över fordonet. Det finns alltså starka skäl att få de anställda att köra på däck som ger maximal kursstabilitet och minimal bromssträcka även på ishalt väglag. Nokians lösning för att möta dessa behov, är det nya dubbdäcket Hakkapeliitta 9. Som första däck i världen har Hakka 9 två olika typer av dubbar. Dubbarna i mitten av slitbanan är utformade för maximal inbromsning. Ännu viktigare är de dubbar som är utformade för maximalt sidogrepp och sitter i däckets skuldror. Efter intensiv och krävande testkörning i arktisk miljö på Nokians testanläggning White Hell i finska Ivalo, är min bedömning att Hakka 9 kommer bli herre på täppan bland vinterdäck. Dominansen för Hakka 9 lär bli särskilt stor bland oss som i tjänsten eller vid bilpendling till och från arbetet kör på den farligaste vägtypen; länsvägar med max 80 km/tim hastighetsgräns.

Lönsamt med nitrogen istället för luft i däcken?

Allt fler däckfirmor erbjuder sig att pumpa nya däck med kvävgas (nitrogen) istället för med vanlig luft, typiskt mot ett pristillägg på runt femtilappen per däck. Kvävet gör att däcket dels håller rätt lufttryck längre, dels håller jämnare tryck oavsett däckens temperatur. Därmed ska nitrogen ge fördelar som ökad trafiksäkerhet, minskat däckslitage och därmed minskad bilägarkostnad. Frågan är bara ifall dessa fördelar med nitrogen är mer påhitt än verkligt mätbara nyttor? Om de är verkliga nyttor, kan det ju passa bra att byta från luft till kvävgas i samband med säsongsskiftet till vinterdäck.

Dubbdäck tar slut hos däckhandlarna

Runt om i Sverige rapporteras om snabbt växande brist på dubbdäck hos däckhandlare. Det talas om att många däckfabrikat redan har slut på dubbade vinterdäck i ett 20-tal däckdimensioner. Svenska Dagbla…

Viktigaste egenskaper hos vinterdäck?

Igår kväll berättade jag att Hakka 8 vann Nordens viktigaste däcktest 2013/14, utfört vid Test World i Ivalo och resultaten publicerade på finska. Nu har jag fått fatt på en engelskspråkig version av a…

Testvinneren blir lovlig likevel!

Grattis till alla i Norge som vill köpa testvinnaren Nokian Hakkapeliitta 8! Hakka 8 är tillåtet i Finland och Sverige, men stoppades i Norge.Ikväll kom beskedet att Vegdirektoratet fattat det kloka be…

Hakka 8: Komfort och stabilitet på asfalt

Nya Nokian Hakkapeliitta 8 har en ny mönsterform som förbättrar köregenskaperna på torr asfalt. De sneda 3D-stödlamellerna på mitten av slitbanan förstärker däckets konstruktion, vilket gör att det re…

Bilar på rad i diket!

Inom loppet av någon minut under onsdagen, sladdade två bilar av länsväg 583 Mockfjärd - Borlänge och var nära att krocka med varandra I DIKET. När jag stannade med Saaben hade snömolnen ännu inte lagt…

Otäck påminnelse: Har du skaffat nödhammare ännu?

Har tidigare bloggat här om att nödhammare m bälteskniv borde vara standard i bilar, med tanke på alla drunkningsolyckor i bil (ifjol drunknade tre personer enbart i Dalarna). Här är en påminnelse til…

Vägfriktion, vägfriktion, vägfriktion...!

Två av de viktigaste nyckelorden under 2013 års Nordic Way kongress om vinterväghållning var vägfriktion och vägsäkerhet . Utställare visade upp vägfriktionsmätare av olika typer.   TWO har nu modi…

På konferens Nordic Way om vinterväghållning

Strax efter kl 04 i morse hoppade jag in i Saaben och satte kurs mot Östersund och Nordic Way. Det är en konferens om vinterväghållning som hålls vartannat år. Det hade fallit en hel del snö, men vägdr…

Hakka 7:orna bekände färg när rådjuret hoppade fram

Tidigt igår morse körde jag två av flickorna till konståkningsarenan med vår familjebil, en sjusitsig Ford Galaxy. Plötsligt fick Fordens Hakka 7:or bekänna färg, då ett rådjur plötsligt hoppade ut på…

Vinterdäcket - vilken innovation!

Nokian Tyres uppfann vinterdäcket år 1934. Två år sedan uppfann Nokian även dubbdäcket. Men hur klarade nordborna av vinterkörning innan vinterdäcket uppfanns? Svaret är att vägarna var så dåliga året…

Unikt Nokian-test

Trafiksäkerhet för tunga lastbilar: ”Alla” vet att trafiksäkerhet förutsätter bra däck på både dragbil och trailer, i synnerhet vintertid. Trots detta, förekommer att vissa åkare enbart ”sular om” dra…

Nya dubbdäcksregler ger fler olyckor?

Yrkestrafikkforbundet fruktar fler olyckor när dubbdäcken får upp till 35 % färre dubbar . De bygger detta bl a på slutsatser i Trafikverket/Vecturas rapprot; bra! Men de borde delta i Nokians release…

Is kan vara sanslöst halt - tragik i Skåne

-Naee dei fongeireir lijka bra meid iodäubbadei deck ejvän peåo ijshalka . Gissar att ganska många skåningar bittert fått anledning att ångra den typen av påstående idag. Tre omkom och ett 40-tal perso…

Välj trafiksäker musik

Viss musik gör dig till en usel bilförare. Alla som sett Bruce Willis "Die hard"-filmer vet att Hip-Hop musik driver hjälten John McClane till vansinne. Nu har forskare vetenskapligt bevisat att Hip-H…

Visioner för innovationer

Vinterdäcket är en fantastisk innovation, och är numera obligatorisk på vintern enligt svensk lag. Grovt mönstrat med gummi som håller sig mjukt även i kyla och ger väggrepp har betytt mycket för trafi…

Transportforums andra dag

Idag hölls Transportforums session om däck. Rätt däck sparar både på miljön och drygar ut innehållet i plänboken . För att göra det lättare för oss konsumenter att välja rätt finns det inom EU  sedan…

Transportforums första dag

Transportforum är med ca 1600 deltagare Nordens största årliga konferens för branschfolk inom luftfart, sjöfart, järnväg och väg. Det är en utmärkt arena att träffa gamla bekanta och odla nya kontakte…

Överlevde tack vare tung skiftnyckel

Jag har tidigare tipsat om betydelsen av att utrusta bilen med en nödhammare , utifrån en rad tragiska drunkningsolyckor där bilar kört av landsvägar.I fredags överlevde Anders Eriksson, Resele, ett he…

Hemma efter drygt 1500 km på vägar i Norrland

Julen firade vi för ovanlighets skull hemma i Dalarna, pga Kristinas sjuksköterskejobb på Julafton och på Annandagen. Därefter blev det en resa upp till Ådalen för att träffa släkt och vänner samt fira…

Körteknik för moddiga och isiga vägar

Först. Snabbast. Hakkapeliitta. Nordiska vintervägar med omväxlande saltmodd och såphal is samt entreprenadiserad skötsel innebär stora utmaningar för alla med höga krav på både säkerhetsmarginal och f…

Snökaos eller julstämning i Stockholm

Min gårdag inleddes med en härligt körglad upplevelse med Saaben på hårdpackad snö från Bäsna by in till Borlänge C. Däcken greppade kanonbra och det var en fröjd att köra. Dagsprogrammet utgjordes av…

Intervjuad i Commercial Motor magazine

Igår blev jag intervjuad av brittiska Commercial Motor magazine, angående resultat i den stora undersökning av lastbilsförares exponering för ohälsosamma och i vissa fall trafikfarliga vibrationer, som…

Driving on icy roads? / Köra på isiga vägar?

Your choice of tyres affects the braking distance. From 50 km/h, the car needs 42 m with studded tyres on polished ice. With Nordic unstudded tyres, 56.5 m is needed. Centraleuropean M+S needs 68 m. Su…

Skaffa en nödhammare!

Risken att dö är ca 7 gånger högre när vi vistas i vägtrafiken än resten av vår vakna tid. Ofta har olyckorna komplex bakgrund. Data från USA visar att 35 % av dödsolyckorna sker genom vältning (rollov…

Bilen - ett laddat vapen

På fredagskvällen skedde en stor tragedi i lilla Malå i norra Västerbotten . En 20-årig man fick av oklar anledning i hög fart bredsladd på hal vägbana och mejade ned en folksamling mitt inne i samhäll…