Test av Hakka Skydd!

Så har man ofrivilligt fått testa det finurliga och fina med Hakka Skydd. :-\

Åkte hemifrån i morse strax före 7 som vanligt. Tog mig ganska exakt 11km innan varningslampan för däcktryck började lysa. Alla bilar som har RFT (Run Flat Technology) däck måste ha övervakning av den simpla anledningen att man kanske inte märker att man har punktering annars. Nåja... hur som helst skedde detta på E4 väster om Kalix där det är 2+1 väg med vajerräcken. Sänkte farten till 70km/h som däcken skall klara av med råge trots punktering. Lyckades hitta en vändplats cirka 3 km längre fram och svängde av. Stannade och kollade upp däcken med ficklampan (som alla bör ha en i bilen). Vänster fram såg oroväckande varmt ut då det ångade lite om däcket. Vid närmare undersökning var det även lite platt... mest längst ner. ;-)

Snöslask, mörkt och en hiskelig massa trafik gjorde att jag var glad att man kan köra vidare med punktering på denna typ av däck. Så jag körde tillbaka till "min" däckverkstad Däckpolarna i Kalix. Ringde och förvarnade att jag var på väg. Total körsträcka sedan inträffad punktering blev ca 28km.

Fick komma in på lyften direkt vid ankomst och vips var hjulet av!

 

 

 

 

Samtidigt började jag och en av kundmottagarna undersöka alternativen. Naturligtvis fick Nokia första samtalet. Tyvärr bor man lite avsides så leveranstid av nytt däck tar tills på måndag. Mottagande på Nokia skulle kolla Hakka Skyddet som borde gälla... även ifall jag inte hunnit registrera på webben ännu!  Medan denna kundmottagare ringde Nokia kollade jag i instruktionsbokmappen i handskfacket... hade för mig att BMW har mobilitetsgaranti som även gäller vid punktering. Ringde BMW och den gällde också!

Parallellt med detta hann grabbarna i verkstaden kränga av däcket... de visst ju inte att det inte fanns någor nytt i lager och inte heller att RFT däck inte får lagas. Och se om de inte hittade ett nesligt hål från en spik eller skruv:

 

 

 

 

 

Nokia ringde tillbaka och bekräftade att jag kan få hyrbil pga att däckleveransen tog "lång" tid. Några minuter senare ringde BMW och sa att de också kan bekosta hyrbil... inte illa! Medan jag pratade med BMW fixade kundmottagaren en hyrbil... en VW Polo 1,4... bättre än att promenera!

 

 

 

 

Kom iväg vid 8 snåret och anlände jobbet endast 1 timme sen!

Kan bara säga att Nokia har kanonservice och tillsammans med Däckpolarna löstes problemet i ett nafs! Strålande!

BMW var lite "sena", typ 3 minuter långsammare än Nokia... så de måste också få bra betyg tycker jag.

Vi löser vem som betalar vad till veckan.. jag kom till jobbet idag med!

Kollade förresten min bilförsäkring också... och vet ni vad... jag hade extraförsäkring som täcker hyrbil där med. *skratt*

Ha en trevlig helg på er allesammans! Jag skall ta en kall och njuta över alla förträffliga företag som hjälper till då man "är i nöd"!

 

 

 

 

 

comments powered by Disqus