Tåg behöver dubbdäck!?

Har just varit ut på en tjänsteresa som jag denna gång valde att göra med tåg!

Varör just tåg? Varför inte? Eller rättare sagt... nu vet jag att det var lite tokigt...

För hur kan det komma sig att tåg inte kan hålla tider på grund av våt räls? Eller för den delen löv? Är det så att våt räls och löv är nyuppfunnet? Tänk om ändå tåg kunde ha däck! Då kunde man ju i alla fall ha bett dom sätta på ändamålsenlig utrustning för årstiden precis som vi gör med våra bilar.

Imorgon är tid bokat för att lägga på vinterhjulen på Caravellen. De bör ha gått ca 800mil på två säsonger.

BMW'n som är den egentliga testbilen rullar betydligt mer per år... bör bli cirka 2000mil per säsong. Skall bli intressant att jämföra nytt och "gammalt" då det nya efter drygt halva säsongen bör ha gått fler mil. Vad påverkar egenskaperna mest? Mil eller år? Eller kanske både och?

 

 

comments powered by Disqus