Tacksam för det fina vädret!

Jag är sugen på att testa mina fina nya dubbdäck i det väder de är avsedda för. Nu är de rejält inkörda eftersom vi som lägst haft  ett par plusgrader i vägbanan, som främst har varit torr dessutom. M.a.o. ingen is och ingen snö eller frost, - ännu.

Dock så är jag främst tacksam för det fina vädret och den milda hösten.
I mitt arbete som bussförare är halka och snö ett rent helvete!

Tidigare vintrar så har jag med en buss full med passagerare, både: kasat/glidit av vägen ner i diket och fastnat på en hållplats så att jag inte kan komma ut, drivhjulen bara spann.

Vid den första incidenten, hade jag en morgon, precis kört på motorvägen utan problem, där var ordentligt halk-bekämpat. Men efter att jag hade kört av avfarten och svänger in mot ett bostadsområde. Så känner jag hur bakänden på bussen glider, jag släpper gasen (automatare) tittar i backspegeln och -jo bakänden är på väg mot diket. Jag styr emot, men det hjälper inte, lugnt, stilla men obevekligt, glider bussen ner mot stenkrosset i diket, jag hinner till och med ropa till passagerarna " - håll i er ". Det gick bra, ingen blev skadad, jag lyckades att tvinga upp en dörr och släppa ut passagerarna, som kunde gå 200 meter över åkern till nästa busshållplats, så att de kunde ta en annan buss och inte bli allt för sena till sina arbeten.
När bärgaren kom och drog upp bussen ur diket, så sa han "- kolla på däcken och jämför med mina, bra vinterdäck gör stor skillnad, hade inte jag haft bästa möjliga vinterdäck så hade jag hamnat i diket tillsammans med fordonet som jag ska dra upp".

Det är viktigt att ni använder säkerhetsbältet även i bussen när sådana finns.

Nästa incident, vintern efter, så var det totalt snökaos. Vi fick köra efter snöpinnarna för att se var vägen var, när vi kunde se snöpinnarna för all fallande och kring-yrande snö. En kollega berättade att - helt plötsligt kändes underlaget ovanligt knöligt, då upptäcker han att han har inga snöpinnar på höger sida, men ett par på vänster sida, han styr in mellan pinnarna och ingen passagerare har märkt nån skillnad.

För min del, så kommer jag till en busshållplats i en liten sänka, jag vet sen innan att vägbanan lutar ganska mycket där.  Funderar på om jag ska köra in i hållplatsfickan, men vill inte vara till hinder för andra trafikanter, så jag kör halvvägs in i hållplatsfickan, så att bilar kan komma förbi, utan att krocka med mötande bilar. När jag ska köra ut från hållplatsfickan, så spinner ena drivhjulet, lugnt, stilla men obevekligt, glider bussen ner mot kantstenen på hållplatsen, nu spinner båda drivhjulen, ingen diffspärr och ingen möjlighet att lyfta boggin. Jag blev stående. Lyckas få en annan buss att plocka upp mina passagerare, men själv får jag vänta i timmar tills en kollega kommer och bytar buss med mig, så att jag kan komma hem och få avsluta min arbetsdag. Gud vet hur många timmar kollegan satt där och väntade tills de fick dit en bärgare.

Jag har förstått att det där med vinterdäck på tunga yrkesfordon är en hel vetenskap, det ska tydligen sitta olika slags vinterdäck på de olika axlarna: Framaxel (styrande hjul), drivaxel och boggi. Här nedan är bilder på olika vinterdäck för tunga yrkesfordon. Lägg märke till sajpningen (sipes), Sajpningar är tunna skåror i gummiklackarna, som ser ut som om de har skurits med en kniv och som förbättrar greppet i vått, snöigt och isigt underlag. Sipes fylls med snö och eftersom snö griper bättre mot snö än gummi. Snötäckta vinterdäck är ett gott tecken, de gör sitt jobb!

Jag kan ha missförstått, översatt fel, har du en annan erfarenhet, så kommentera gärna-


Detta här nedan har jag redan berättat om här på bloggen, men jag tycker att det är värt att upprepas.

Här i sydligaste Sverige får vi svart is, osynligt men dödligt och går INTE att förebereda sig på, Mot Svart is hjälper bara: BRA Dubbdäck, ABS och antispinn. Därför, som en ansvarstagande fordons förare, ser jag till att mitt privatägda fordon har allt av det ovanstående.

Jag har själv upplevt svart is för 20-25 år sen, körde Farsans gamla bil, med året runtdäck och på den tiden fanns inte ABS och antispinn. Kom körande i 40-50 i stan, det var knappt någon trafik och kallt, men ingen hade nämnt halka. När jag kommer in i en sväng så får bilen världens bredsladd, jag lyckas häva sladden, men får retursladd och åker rätt in i en lyktstolpe. Bilen blev skrot, inte en hel plåt framför vindrutan.

Jag blev chockad, när polisen kom, sa jag att jag alldrig mer skulle köra bil.
Polisen sa: “Det är inget fel på din körning, vi har varit på väg att få sladd här 

trots

 att vi har nya dubbdäck.”. “Du är chockad nu, så se till att börja köra snarast igen, ju längre du väntar, desto svårare blir det”. Jag följde polismannens råd och började köra igen och återvann mitt självförtroende.

Det som polismannen sa som fastnade mest var: ”vi har varit på väg att få sladd här 

trots

 att vi har nya dubbdäck.”. Trots! Så nya/bra dubbdäck är en förutsättning för att kunna klara halka och svart is, sen dess förespåkar jag riktiga vinterdäck till alla.
Är det sannolikt att du råkar ut för halka och svart is, använd dubbdäck. Om inte använd friktionsdäck.

comments powered by Disqus