Rapport från provkörningen på Premier Park Borgå [bilder]

Som jag skrev om i mitt tidigare inlägg så besökte jag förra veckan Borgå för att provköra och vara med vid lanseringen av några av Nokians SUV-däck.
Vi var ett gäng blandade människor, mestadels journalister men även ett flertal representanter från Nokian, från Sverige, Norge och Finland, som sammanstrålade till pressvisningen. Jag var nog den ende testföraren denna gång. Den tidigare testkörningen i Ivalo i norra Finland kunde jag inte medverka på så det kändes därför extra kul att få vara med denna gång.

Hakka Black SUV och Hakka Blue SUV är kanske de däck som är mest intressanta för vanliga bilförare. De båda är tänkta att vara värdiga efterföljare till Hakka Z SUV och Hakka SUV som har några år på nacken. Ny teknik och en massa nya egenskaper redogjorde jag för i mitt tidigare inlägg.

Vad som också lanserades var ett nytt C-däck, Hakka C2, tänkt främst för yrkesförare som kör lite tyngre fordon, t ex bud- och transportbilar.
Även budgetdäcket Nordman kommer i en ny version, vilket nämndes lite kort.

Tittar man på egenskaperna hos alla däcken så är nästan allting förbättrat, jämfört med tidigare. Hakka Black SUV står ju för körprestanda i toppklass medans Hakka Blue SUV är det mer alldagliga däcket med särskilt goda våtgreppsegenskaper. Jag rullar ju själv runt på lillebror, Hakka Blue på min Passat och de är jag mycket nöjda med.

En av de egenskaper som tillhör det mer intressanta är att däcket har en förstärkning av däckets sidor med hjälp av aramidfibrer. Det är samma sorts fibrer som används i endel skyddsvästar och det gör att sidan på däcket, som är den mest känsliga delen och som aldrig går att laga vid en eventuell skada, blir extra förstärkt.
Under själva demon fick vi se en film som visar hur ett vanligt däck och ett aramidförstärkt däck klarar sig då det kör över ett hinder. Det går alltså inte lika bra för det vanliga däcket...

Tillsammans med Hakkaskyddet har man därför ett mycket slagkraftigt köpargument.

Men resan till Borgå bestod inte bara av teori. Självklart blev det provkörning, både på bana och efter landsväg. Premier Park heter banan där också den inledande pressträffen ägde rum. Nokian hade självklart sett till att ett tiotal SUV:ar stod uppställda med Hakka Black SUV påmonterade.

Med bilar utrustade med mycket trevliga motoralternativ så blev bankörningen förstås en fröjd. Det är naturligtvis svårt att göra någon jämförande bedömning av däcken men trots ett mycket hårt och pressande körtempo runt banan var det mycket svårt att få bilen att tappa greppet någon gång, greppet satt som klistrat med nya Hakka Black SUV. Och kul var det förstås!


Som synes fick några av oss prova på våtgreppet, då en hastig regnskur dök upp under eftermiddagen.

Under dagen så fick vi även provköra en längre sträcka efter landsväg med nya Hakka Blue SUV. Det är förstås även här svårt att göra någon jämförande bedömning, dessutom eftersom det mellan bytena var olika bilar, men det mest utmärkande var kanske att Hakka Blue SUV rullar väldigt tyst.
Låg ljudnivå och bra våtgrepp, kanske det viktigaste för väldigt många. Väljer jag själv SUV-däck, skulle jag nog välja det här framför Hakka Black SUV, i alla fall om jag inte har en väldigt högpresterande bil.

Det fanns faktiskt fler saker som vi fick se under denna dag och det var några nya varianter på terrängdäcket Rotiiva AT, som jag ju själv provkör på min L200. Men det ska jag berätta lite mer om i nästa inlägg.

Kvällen och eftermiddagen avslutades flott på Haikko konferens- och SPA-anläggning utanför Borgå. Vi fick en mycket fin middag och ett trevligt sällskap gjorde att vi satt kvar länge under kvällen och diskuterade allt möjligt men kanske med en liten övervikt mot däck och fordon.
Det mest udda som jag upplevde dessa dagar var nog hotellets "fryskammare". Iklädd endast badbyxor, yllestrumpor, mössa och vantar, fick vi prova på att gå in i -120 grader under tre minuter. Jo, det var garanterat myggfritt. Och lite småkyligt. Men en fin kontrast till den efterföljande finska bastun.

comments powered by Disqus