Punktering - hur ofta händer det egentligen? [bilder]

I mitt billiv har jag fått punktering ett fåtal gånger. Senast i höstas, då båttrailern fick ett stort hål. Det skrev jag också om här.
Därtill har jag haft pyspunka några gånger. Inget allvarligare än att man uppmärksammat det på gården och kunnat fixa det innan man dragit ut i trafiken.
Men aldrig har jag blivit stående vid vägrenen ute i trafiken. Punktering är således något sällsynt.

Sambon drog iväg med pickupen igår. På avstånd, trots att jag stod en bra bit längre bort och höll på med ett altanbygge, kunde jag höra att allting inte stod rätt till. Kastade mig på telefonen och ringde henne och kommenderade omedelbart stopp. Som tur var hann hon inte mer än ett 50-tal meter bort och hon hade då också noterat att det "lät något konstigt".
Tryckte i lite luft i det tomma backdäcket med en kompressor som jag rullade dit, vilket var tillräckligt för att lyckas få hem fordonet på gården igen.


Det visar sig att något vasst föremål skurit upp ett inte helt obetydligt hål i däckens slitbana. Det här är nu de enda däck som jag har kvar och som inte är Nokian. Således har jag heller inget Hakkaskydd. Däremot en lysande lagningssats från Biltema.

Att laga ett hål i en slitbana på ett däck är ganska enkelt, såvida inte hålet är för stort. Principen är densamma som man gör vid en verkstad, skillnaden är att man sparar både besvär och pengar på att göra det själv.
Först rensa ur hålet och kladda in lite solution eller kontaktlim. Därefter använder man ett speciellt verktyg för att trycka in en liten korv av kladd som tillsammans med sig själv, kontaktlimmet och gummit vulkar ihop hålet.

Inte snyggt kanske men det fungerar.
Snart en anledning att skaffa mina Nokian Rotiiva...

comments powered by Disqus