Om dubbdäck, partiklar och vinterdäckskrav även för tung trafik!

Vissa tycker mycket! Min förnamns namne Robert Collin tycker mycket, han är motorjournalist på aftonbladet. Mycket som R Collin tycker, det tycker inte jag. Bl.a. så är han en såpass rabiat motståndare mot biobränslen, att jag tycker att han främst gynnar oljeintressena.

Vad gäller hans resonemang kring dubbdäck och att de skulle orsaka dödliga partiklar.
Så blir jag inte fullt lika uppretad, utan snarare nyfiken, vad är rätt/fel?

Vad tror ni? Jag hoppas på att öppna upp för debatt, så här nedan är ett gäng länkar:

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article6457721.ab http://www.aftonbladet.se/bil/article11988313.ab

Enligt Motormännen så är Dubbdäck säkrast vid halka:
http://www.motormannen.se/om_oss/Vi_tycker/Aktuella_kampanjer/dubbat.html Lastbilsolyckor stoppade vintertrafiken i 158 dygn
http://www.motormannen.se/Press/Nyheter/2011/Lastbilsolyckor-stoppade-vintertrafiken-i-158-dygn.html
Europas farligaste vägar listade i unik karta
http://www.motormannen.se/common/docs/Opinion/EuroRAP/European-Road-Safety-Atlas.htmlLite diverse:

http://di.se/Artiklar/2008/2/28/36545/Nya-dieselmotorer-farligare-an-aldre/http://www.newsmill.se/artikel/2010/09/26/tt-helt-fel-ute-om-dubbd-ck http://www.svd.se/naringsliv/motor/den-stora-striden-drar-igang-igen_6587566.svd http://lennartstrandberg.blogspot.com/2008/02/fel-om-dubbdck-och-partiklar-hotar-milj.html http://www.expressen.se/motor/1.2136719/ny-studie-dubbdack-minskar-risken-for-dodsolyckorhttp://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vagverket-vilseleder-bilister_309338.svdhttp://www.fof.se/blogg/jakob-londahl/dubbdack-eller-inte-ett-enkelt-val-som-ar-svart-att-acceptera
comments powered by Disqus