Nattens klass 2-varning skapar vinterväglag i Stockholm [bilder]

Det är svårt att inte skriva något om den senaste vädersituationen och det är också svårt att inte låta förmanande. Ni vet, det där eviga tjatet om avstånd, hastighet och anpassa efter situationen.
Men det funkar uppenbarligen eftersom jag kom fram i morse. Högerfilen på motorvägen rullade på i maklig takt och för en gångs skull såg folk till att hålla vänsterfilen fri, bara en sån sak, ett närmast unikt beteende!
Så jag kunde ligga strax under lagstadgad och tuffa på med relativt bra hastighet i vänsterfilen. Visst öste snön ned, visst var det mer än normalt och visst var det lite halt men det var vanlig traditionell vinterväg som jag är ganska van att köra på och dessutom med bra bil och riktiga däck,
Egentligen inget att hetsa upp sig för men visst, det är alltid lite extra när det händer nere i den här regionen. En klass 2-varning är som jag skrev i tidigare inlägg, inte helt vanlig och dessutom en betydligt mer krävande situation än en klass 1.

Bilden nedan: Den första och kanske värsta sträckan.


Jag kom iväg före 06.00 imorse och mängden bilar var ungefär som en vanlig morgon i stockholmstrafiken. Däremot flöt det på något saktare och man såg lite färre filbyten.
Från yttre delarna av Värmdö, där jag startade min resa, var det ganska besvärligt och på radion hörde jag om att just Värmdö var hårdast drabbad av snöstormen.
Nästan alla busslinjer från regionen var inställda, endast några få huvudlinjer var öppna.

Stora motorvägen, väg 222, var bra plogad men de mindre, innan jag körde på, var ett undantag med väldigt dålig framkomlighet, spårigt och mycket snö som drev igen körbanan. Jag tog mig fram bra med min bil och det gick fortfarande att ta sig fram med en vanlig personbil men inte mycket längre till, såvida man inte snart plogar vägen.

Bilden nedan: Värmdöleden, väg 222.

Jag upplever fortfarande att det är en betydande skillnad att köra runt på mina odubbade Hakkapeliitta R jämfört med dubbade, det är helt enkelt halare och ett sämre fäste. Det är lättare att provocera fram sladd och när man bromsar kan man känna att det inte finns något som griper tag.
Verkligen tråkigt att dubbdäcken blivit så bespottade, de borde vara självklara i vinterväglag som detta.
"Men kör man med odubbade däck, då får man se till att anpassa hastigheten därefter". Det är förstås alltid sant men varför ska vi nöja oss med någonting

lite

sämre, när vi kan ha någonting

lite

bättre?


Det enda jag saknar för att få en komplett vinterbil nu är inbyggd torkarvärmare. Borde vara lika självklart som sätesvärmare på våra bilar som säljs i Sverige. En trafiksäkerhetshöjande finess så enkel och billig som någon annan.

 

comments powered by Disqus