Lastbil, buss och tussilagon - först i diket. Även rutorna brister.

Tussilagon är ju först i diket om våren. (Sägs det)....  - Lastbilar, släp och bussar, brukar vara först i diket om vintern. (Speciellt fordon från sydligare länder med sämst däck).

Min nuvarande arbetsgivare ska ha beröm, det är ett bussbolag som tar frågan med däck på allvar och det ligger högar med nya fina vinterdäck utanför verkstan och verkstads-killarna byter däck så fort de hinner, så denna vintern känner jag mig tryggare på mitt arbete än tidigare vintrar.

Jag har tittat lite på det här med däcks regler för tunga yrkesfordon och är klart skeptisk. Återkommer sannolikt med mer detaljer och foton i ett lite längre inlägg snart. Bilden är tagen på Höger framdäck på ett tungt yrkesfordon.


 Jag har observerat att även på däck i bra skick för tunga yrkesfordon, så är det väldigt lite, eller inga mönster som går horisontellt eller diagonalt till däckets kanter och frågar mig därför -  är inte det en bra idé? Mönster som går horisontellt eller diagonalt till däckets kanter, borde leda undan vatten snabbare från däckets kontakt-yta med vägbanan. Jag ska kolla de nya vinter däcken på jobb och se hur de ser ut.

De senaste åren har jag insett vikten av bra däck. Hos tidigare bussbolag som jag har jobbat för, så har jag pekat på bristerna vad gäller däck, bl.a. eftersom jag då upplevt att jag har kanat i diket och fastnat vid en busshållplats och inte kunnat komma loss.

Om det börjar bli/är halt och/eller dåligt väglag, så är mitt råd - håll avståndet från tunga fordon, både: lastbilar, släp och bussar, dels ifall de får sladd, hamnar du mellan långtradaren och räcket eller diket, så kan det bli besvärligt. Dessutom - risken för stenskott.

Jag fick själv ett litet stenskott på vindrutan, i förrgår från en lastbil. Det small till REJÄLT!

En god vän fick ett  stenskott på vindrutan, som dock inte hade börjat spricka.
Vännen åkte till en glasfirma, som vägrade laga skaden, firman sa: "vi får byta vindrutan". Vännen blev konfunderad för skadan verkade inte vara så stor. Sen en iskall vinter morgon hade vännen bråttom till jobb. Rutan var totalt igenfrusen och vännen var tvungen att slå på defrostern på full värme. Rutan sprack från kant till kant.

Eftersom vindrutan, på dagens bilar - är en bärande del, vindrutan är belastad och styvar upp karossen, så blir oftast ett byte av vindruta dyrt från ca: 2000:- spänn. Detta täcks dock ofta av din bilförsäkring, även stenskotts-lagning kan täckas av din bilförsäkring, helt utan självrisk. För försäkringsbolagen tar hellre den lilla kostnaden av en reparation, än den stora kostnaden av ett byte av vindruta. 

Så jag hoppas på att det nya stenskottet som jag fick på vindrutan går att laga.
Det sitter väldigt nära kanten. Uj uj uj. Nu får jag oroa mig för det fram till måndag.

Sammanfattningsvis!  Håll avståndet från tunga fordon, både:
lastbilar, släp och bussar, dels ifall de får sladd, samt risken för stenskott.

comments powered by Disqus