Idag skifte till sommardäck; Hakka 7:orna i fint skick

I sommar testar jag Hakka Black i dimension 225/45 R17 på SAAB 9-5:an. Tidigare somrar har bilen rullat på Nokian NRVi på 16 tums fälgar. Black finns i några enstaka 16 tums dimensioner, men ingen av dem passar Saaben. Därför köpte jag 17 tums fälgar till Hakka Black testet. Fyndade nya SAAB originalfälgar via ANAs hemsida för 695 kr/st. Fälgarna levererades till Vianor i Borlänge. När jag kom dit idag, var däcken monterade på fälg och hjulen balanserade. Däckskiftet gick hur smidigt som helst. Jag drack en kopp gott kaffe och tog några foton på däckskyltningen, men hann inte ens öppna tidningen innan det var klart.

Hakka Green
Hakka Blue
Hakka Black

Vianor gav som vanligt trevligt och kunnigt bemötande samt utförde blixtsnabbt arbete där flera mekaniker hjälptes åt.

Är mycket nöjd med de nya däcken på 17 tums fälgarna; Black is beatiful eller hur!


De nya sommardäcken har drygt 8 mm mönsterdjup. Lika mycket mönsterdjup har Hakka 7:orna har efter ca 1000 mils körning. Dubbutsticket är perfekt, max tillåtna 2.0 mm (gäller använda däck; max 1.2 mm på nya däck). Ingen dubb har släppt på Saabens Hakka 7:or som alltså rullat en vinter. Den tyngre familjebussens Hakka 7:or har tappat några enstaka dubbar på två vintersäsonger & 2000 mil. Det låga slitaget på Hakka 7:orna ser jag som viss bekräftelse på att däcken också ger lågt vägslitage (upp till 70 % lägre än konkurrerande premium dubbdäck enligt test i VTIs provmaskin).

För övrigt är det märkligt svårt att via Internet finna data om nya däcks mönsterdjup. Senast när mönstret slitits ned till lagens gräns, måste däcken bytas. Därmed har även det initiala mönsterdjupet stor betydelse för däckägarekonomin (liksom antagligen även för manöveregenskaperna). Däck med större initialspårdjup kan alltså vara ett försäljningsargument.

Hakka 7 i bra skick efter två vintrar / 2000 mil på tunga familjebussen Ford Galaxy

.

Det är en fröjd att köra Saaben på nya Hakka Black. Betydligt tystare än de gamla sommardäcken NRVi. Jag är van vid mindre fälgdiameter, 16 tum, och befarade att 225/45 17 skulle vara stötigt obekväma. Men den misstanken avskrivs redan efter första provturen. Däremot upplevs bilens styrrespons betydligt vassare/bättre än med 16 tums hjul.

Fordens fälgar kläddes igår med Hakka Z. Även Z är ett s k Ultra High Performance däck, men av utgående modell (ersatt av Black). Omläggning på fälg och balansering gjordes hos en mindre däckfirma igår. Förutom okunnig kommentar om vad XL-klassning innebär, fick jag också trots avtalad tid vänta nästan 2 timmar innan däcken var klara. Stor negativ skillnad mot Vianor alltså. Ikväll skiftar jag Fordens däck på hemmaplan. Tack Nokian Hakka 7 för ännu en vinter med utmärkta prestanda vid alla de tillfällen det behövts bra marginaler pga halka eller ouppmärksamma medtrafikanter samt vid ett par tillfällen även pga ouppmärksamhet från mig själv.

Kör med insidan,
Johan

PS1
Du följer väl Expertbloggen på

Vecturas hemsida

?
Mitt senaste inlägg "Halkbekämpning som skapar olyckor" satte snabbt rekord i läsarkommentarer. Skriv gärna en kommentar du med!

PS2
Igår publicerade Svensk Åkeritidning min krönika om trafiksäkrare framkomlighet med boggilyft även på FaceBook. Den fick snabbt många "Gillar". Flera läsare har också ringt mig och diskuterat frågan om boggilyft. Är du intresserad av tunga fordon och är med på FB, då rekommenderas ett besök på Svensk Åkeritidnings FB-sida.

comments powered by Disqus