Dubbdäck tar slut hos däckhandlarna

Runt om i Sverige rapporteras om snabbt växande brist på dubbdäck hos däckhandlare. Det talas om att många däckfabrikat redan har slut på dubbade vinterdäck i ett 20-tal däckdimensioner. Svenska Dagbladet förklarar hur genomslaget för de nya dubbdäcksreglerna inför årets vintersäsong resulterar i brist på dubbdäck.

En stor del av problemet bottnar i att endast en handfull dubbdäck klarar de nya kraven som gäller dubbdäck tillverkade efter 1 juli 2013; Continental ContiIceContact, Gislaved Nord Frost 100, Michelin X-Ice North 3 samt Nokian Hakkapeliitta 8. Övriga däcktillverkare kommer med nya dubbdäck först till nästa vintersäsong. Inför årets vinter forcerade dessa tillverkare produktionen av gamla typer av dubbdäck t o m juni. Detta gav förstås upplag av däck. Men tillverkningsstoppet som trädde ikraft i juli innebär att när lagren är tömda, så finns inga fler dubbdäck att fylla på med (utöver de fyra ovan nämnda däcken). Från däckhandlarna hörs alltså redan nu att behovet av dubbdäck har underskattats och att lagren sinar snabbt.

En orsak till att dubbdäcken tar slut är att de senaste åren har allt fler kunder valt dubbdäck. Krisen lär nu förvärras av att efterfrågan på Nokians nya dubbdäck Hakkapeliitta 8 säkerligen skjuter i höjden. I höstas överraskade Vegdirektoratet i Norge med att stoppa försäljningen av Hakka 8, men hävde nyligen detta säljstopp. Konsekvensen är att däckhandlare i Norge nu kommer att lägga beslag på en hel del av Hakka 8:orna som var tänkta för Sverige och Finland. Resultatet är alltså ökad brist på dubbdäck i Sverige och i Finland.

Såvitt jag vet, har det hittills redovisats sju stora däcktester i Norden (fyra st) samt Ryssland (tre st). I samtliga dessa test har Hakka 8 hamnat högst upp på pallen. När man läser däcktesterna så hör det till saken att de flesta av de testade dubbdäcken alltså slutade tillverkas i Juni och bara finns i form av kvarvarande restparti (om de inte redan är slutsålda).

Slutsatsen är att om du vill köpa Hakka 8 så är det klokt att snarast reservera en omgång av däcket, innan det mer eller mindre långvarigt tar slut.

Kör med insidan och beställ dubbdäcken snarast,

Johan

PS

Se mig intervjuas i SVT1 Uppdrag Granskning ikväll 9 okt kl 20.00 om olycksrisk pga låg vägfriktion.

comments powered by Disqus