Dubbat eller odubbat, det är frågan - den komplicerade frågan. Här är mitt val.

Så var det då dags att få på vinterhjulen. Tid bokat på Vianor i Bromma i eftermiddag. Precis som varje gång man skall välja nya däck så måste man göra ett val. Trots att det den här gången bara var två val att göra – dubbat eller odubbat – så kanske det var ett av mina svåraste hittills. Låt mig förklara varför.

I alla tider har jag alltid kört mina egna privata bilar och oftast (men inte alltid) även de tjänstebilar, hyrbilar och lånebilar som jag nyttjat, på dubbade vinterhjul. Detta trots att jag, Norrlänning i grunden, tillbringar större delen av min tid på vägarna i södra/mellersta Sverige och i stockholmsregionen där blött och slask är mer regel än undantag.

För ett par år sedan då det var dags att köpa nya däck, då valde jag också dubbade premiumdäck. Trots den debatt om dubbat vs odubbat som redan då pågick, i synnerhet i stockholmsområdet.
Personligen tycker jag att den är lite snedvriden och alltför sanktionerad av offentliga företrädare och myndigheter som försöker styra det till att välja dubbfritt. Ett gott skäl är såklart miljön. EU:s gränsvärden för partikelhalt i luften är på många håll överskriden i Stockholms innerstad och det enkla sättet för att slippa dryga böter är att förbjuda klorna på vissa gator. Enkelt och vetenskapligt ganska oomtvistligt.

Det svåra kommer till när man börjar försöka jämföra statistik och olyckstal när det gäller däcksanvändning med eller utan dubb och i synnerhet i förhållanden till den positiva hälsopåverkan som odubbat tycks ha. Utan att ge sig in i debatten alltför mycket så kan man ändå säga att även huruvida det är fastslagit om dubbdäcken verkligen spar liv i jämförelse så är det ändå så att dubbdäcken KAN spara liv.
Och det är det där lilla ordet ”kan” som borde vara tillräckligt för de flesta att göra ett klokt övervägande.
Att använda bilbälte KAN rädda ditt liv. Det är inte säkert att det gör det. Det är inte ens säkert att du någonsin kommer att ha användning av bilbältet under hela din livstid som bilförare. Men det KAN vara så. Det borde vara tillräckligt för både politiker och enskilda bilförare.
Dubbdäck är bättre på vissa typer av vinterväglag, till och med på torr och våt asfalt enligt Allan Ostrovskis på Nokian Tyres och det KAN vara avgörande för dig.

Här är det förstås också så att lätt mätbart är luftmiljön på trafikerade gator. Inte olyckor, skador och dödsfall relaterat till däcksanvändning. Den snabba lösningen blir då förstås att dra in klorna. EU nöjd, politiker nöjd, olyckor och skador sker ändå och redovisas inte alls på samma sätt i Bryssel av en skamsen svensk demokratiföreträdare.

Det är sagts till den enskilde bilisten många gånger, både av företrädare inom däcksindustrin, otaliga motorjournalister och politiker: däcken skall väljas utefter de egna förutsättningarna och behoven. Men den enskilde skall också ha rätt att få en objektiv och rimlig förutsättning att välja.  Tveksamt om det är så idag. Döm själva.
Min åsikt är att man mer eller mindre motvilligt tvingas till att välja odubbat. Snart har man inget alternativ om man vill kunna utnyttja bilen till fullo i storstäderna. Än värre är det för de konsumenter som inte är lika intresserade om däck och vinterväglag som en själv. De går naturligtvis på den mest högljudda lobbyismens kampanjer eller en subjektiv åsikt.

Det är därför ytterst motviligt jag sätter på odubbat på min bil. Trots att jag kör mycket där jag inte har behov av dubb så räcker det med att jag någon gång vid något enstaka tillfälle har behovet för att hittills ha valt dubbat. Det kan vara avgörande för mig, min familj eller medresenärer i en kritisk situation. Nu blir det andra sätt att kompensera, stor och tung (= vanligtivs säkrare) bil, fyrhjulsdrift, anpassa hastighet, etc. Saker som rimligen är trafiksäkerhetshöjande och i alla framtida fall förhoppningsvis tillräckliga då det gäller.

Det skall å andra sidan bli väldigt spännande och intressant att få provköra odubbade Hakka R. Det blir om inte annat ur ett naturligt kritiskt perspektiv.

Hur har ni andra tänkt när ni valt däck?

 

 

comments powered by Disqus