Det var sidvind, som gjorde att det kändes svajjigt.

Fick göra ett åter-besök hos doktorn, så jag körde samma väg dagen efter.

Den här dagen blåste det INTE kraftiga sidvindar, så jag märkte inte av någon svajjighet.

På vägen dit ny fin asfalt (torr/barmark ca +9 c) i 110km/h, inga problem.
På vägen hem regnade det ganska kraftigt, höll 80-100km/h, inga problem.

MEN! Ford Focus Mk1 (första modellen), är en, för sitt pris och sin klass, synnerligen körglad bil, med goda vägegenskaper. M.a.o. märker man skilnader i grepp,
styrning och kördynamik ganska snabbt. Bilen kommunicerar väl med föraren.
Jag märker därför en tydlig skillnad i sidogreppet, mot sommardäcken som var
"Michelin energy saver" 195/60 R15, dessutom ganska slitna
- så det var mer gummi och mindre flex i klackarna på sommardäcken.
De nya dubbdäcken är 185/65 R15, m.a.o. både smalare och högre. Samt nya
- så det är rejält mönster och rejäla klackar.
Klart fascinerande att man kan märka en så tydlig skillnad även vid "vardagskörning" .

MEN! Jag vill ha de absolut bästa vinterdäcken och dessa NYA Nokian Hakkapeliitta 7, dubbdäck är optimerade för värsta vinterförhållanden. Jag har dock förstått att det rekommenderas att man kör in nya dubbdäck upp emot 50 eller kanske 100 mil innan dubbarna satt sig ordentligt i gummit. Däcken måste bli så varma att dubbarna "vulkar" fast, sen sitter de som berget. Och den som försöker köra in däcken på vinterväglag kommer inte att lyckas, där blir det inte tillräckligt varmt. Under inkörningen ska man undvika tvära accelerationer och inbromsningar och helst inte vrida på ratten när bilen
står still. Detta för att dubbdäcken ska hålla och ge så bra grepp så länge som möjligt.

Vad tycker du? Köra in nya dubbdäck upp emot 50 eller kanske 100 mil?
Är det bara nys/fantasi/hittepå eller har du konkreta erfarenheter av detta?

Hör av dig och berätta gärna!

Lev väl och kör försiktigt.
Robban

 

comments powered by Disqus