Bäst för miljön? Gamla (1998) VW Lupo 3L TDI eller nya Citroën C3 e-HDi?

I dagens nyhetsbrev från automotorsport, hittade jag följande artikel:

Citroën C3 blir rekordsnål – 87 gram!http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20111109/citroen-c3-blir-rekordsnal-87-gramCitroën visar upp märkets snålaste modell någonsin: C3 e-HDi

. Med 70 hästar blir förbrukningen 3,3 l/100 km tack vare den smarta mikrohybrid-tekniken.
Det officiella namnet på modellen blir Citroën C3 e-HDi 70 Airdream EGS VTR+, ett långt namn på en riktigt snål bil. Effekten blir 70 hästkrafter och förbrukningen stannar på 3,3 l/100 km, vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp på 87 g/km.
Förbrukningen hålls nere med hjälp av PSA-koncernens mikrohybrid-teknik, kallad e-HDi. Den innebär att start/stopp-systemet kan stänga av motorn när bilen fortfarande är i rullning, och inte bara när bilen står helt stilla. Redan vid 8 km/h kan motorn stängas av, för att sedan startas upp snabbt med hjälp av ett "E-booster-system". Rörelseenergin kan återvinnas och lagras i batteriet.Vi har provkört det smarta systemet i Peugeot 508. Start/stopp-systemet fungerar riktigt bra i kökörning, både start och stopp går riktigt smidigt och uppstarten sker mycket snabbt. Tyvärr är PSA-koncernens hopplösa halvautomatiska EGS-låda standard – en gammal och långsam växellåda som växlar alldeles för ryckigt.
Men 87 gram per kilometer är imponerande. Citroën C3 e-HDi kostar drygt 170.000 kronor i Storbritannien, men då ingår panoramavindrutan Zenith. De svenska priserna är inte klara, men "storebror" C3 e-HDi med 90-hästarsmotor har ett ordinarie pris på 164.900 kronor.

- - - - - - -   Vad jag tycker om det?  - - - - - - -

För det första tror jag INTE att den är rekordsnål, VW Lupo Diesel som kom 1998 ska ha varit lika snål, utan microhybridteknik och den gick att köra på biodiesel.

Vore bra om även Citroën C3 e-HDi, gick att köra på biodiesel! Ett miljöfordon för mig - går INTE enbart på ett fossilt bränsle!

Lupo 3L TDI var den första serietillverkade bil med en bränsleförbrukning under 3 liter på 100 km., därav namnet, den andra drömgränsen, första bil i världen som släpper ut mindre än 90 gram/kilometer av växthusgasen koldioxid. Lupo 3L går att köra på biobränslet rapsmetylester, RME. Därigenom tillföres ingen ytterligare koldioxid till miljön, eftersom RME inte är ett fossilt bränsle.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Lupohttp://www.automotorsport.se/artiklar/biltester/19990901/vw-lupo-med-bensin-mot-vw-lupo-med-diesel/?page=1http://www.teknikensvarld.se/1999/07/22/15694/provkorning-av-vw-lupo-3l-tdi
comments powered by Disqus