Bakom produktutvecklingens kulisser: Nokian Hakkapeliitta 9 skapades av fler än hundra däckspecialister

I januari 2017 lanserade Nokian Tyres sina flaggskeppsprodukter: Nokian Hakkapeliitta 9 för personbilar och Nokian Hakkapeliitta 9 SUV för suvar. De nya däckens resa från design till produktion pågick under mer än fyra år.

Det var en verklig utmaning att skapa ett bättre däck än den mångfaldiga testvinnaren Hakkapeliitta 8. Vi satte dock målet högt från första början: vi skulle bygga ett säkert däck med stabil väghållning och extremt grepp på is. Det nya däcket skulle också förbruka mindre bränsle och uppfylla de nya ryska och nordiska lagkraven på dubbar. Vårt utvecklingsarbete lönade sig. De nya däcken ger förstklassig bromskraft på is och kompromisslöst stabil och balanserad väghållning i alla väder.

Unikt grepp med dubbla dubbar

Den mest nydanande idén bakom Nokian Hakkapeliitta 9-däcken var den funktionella dubbningen. Vi är den första däcktillverkaren i världen som har utvecklat två olika dubbar: en för mitten av slitbanan och en annan för kanterna. Utvecklingen av de rätta dubbarna var en lång process, under vilken avdelningen för dubbutveckling testade dussintals olika varianter. Resultatet blev den patenterade teknik med dubbla dubbar som finns på Nokian Hakkapeliitta 9-däcken: dubbarna i mitten ger grepp i längsled vid inbromsning och acceleration, och dubbarna i kanterna ger förstklassigt grepp i sidled på både isiga och snötäckta vägar.


Båda de högkvalitativa dubbarna tränger ner djupt i isen och gör det möjligt att köra säkert även vid kurvtagning och omkörning under de sämsta vinterdagar. Utöver de båda dubbtyperna har de nya däcken också Eco Stud-dämpningen. Det nya dubbkonceptet minskar vägslitaget och ger en behagligt låg ljudnivå.

28 olika slitbanemönster testades

Sammanlagt 28 olika slitbanemönster testades för att optimera Nokian Hakkapeliitta 9:s prestanda. Slutresultatet blev ett ännu säkrare mönster med bättre snögrepp och bättre vinterväghållning än föregångarnas. Avdelningen för materialutveckling skapade en ny typ av miljövänlig vintergummiblandning som enligt våra tester ger upp till 6 % bättre bromskraft på våt asfalt. De nya däcken ger också lägst däckljud och bränsleförbrukning av alla dubbade däck i sin produktfamilj.


Det var en större uppgift än tidigare att starta produktionen, eftersom Hakkapeliitta 9 och Hakkapeliitta 9 SUV har det största utbudet av storlekar inom samma produktfamilj i vårt företags historia: fler än 100 produkter.

Ett intressant faktum kring produktutvecklingen är att ett däcks prestanda inte kan beräknas, hur mycket man än planerar. Däckets prestanda kan bara testas i praktiken. Under flera vintrar satte våra testförare de nya däckmodellerna på prov vid vårt testcenter White Hell och utförda sammanlagt fler än 2 800 tester.

En gemensam insats av fler än hundra produktutvecklare

Produktionsavdelningen kunde snabbt tillverka prototypdäck för testning, och de engagerade medarbetarna vid våra fabriker förtjänar ett stort tack. Vår tillverkning har kunnat upprätthålla hög kvalitet på tekniskt krävande produkter, vilket gör det möjligt för oss att erbjuda marknadens bästa vinterdäck och mycket säker vinterkörning ute på vägarna i vinter.
 

Fler än hundra däckspecialister deltog i utvecklingen av Hakkapeliitta 9. Samarbete är verkligen den viktigaste förmågan under utmanande utvecklingsprojekt. Tillfredsställelsen är stor när däckutvecklingen lyckas, och under en period efter att ett nytt vinterdäck har blivit klart känns det som att det var det bästa däck som går att skapa. Fortlöpande utveckling är dock ett måste i däckindustrin, så vi kommer att jobba vidare tillsammans.

Som Product Development Manager känner jag mig mycket nöjd och glad. Vi har tillsammans skapat och tillverkat ett unikt dubbat däck som gör bilkörningen under krävande nordiska förhållanden bekvämare och säkrare.

Så här föddes Nokian Hakkapeliitta 9 och Nokian Hakkapeliitta 9 SUV:

- mer än fyra års produktutveckling
- fler än etthundra produktutvecklare
- fler än 7 000 prototypdäck
- fler än 2 800 tester
- 28 prototyper för slitbanemönster

White Hell

 

comments powered by Disqus