Andra inkörningen av dubbdäck

På fredagens morgon bytte vi däck på BMW’n igen!

Lade ju på nya Hakka 7 på den för 2 veckor sedan och har kört in dessa efter konstens alla regler. Men vi gjorde ett litet avsteg ifrån rekommendationerna på så vis att
vi lade på ett icke RFT (Run Flat Tire) dvs icke punkteringssäkert däck, som
min bil skall ha enligt BMW.

Anledningen till att jag gjorde det var för att
jag vill ha ett mjukare och komfortablare däck än de styva RFT däcken som pga
egenskaperna måste vara just styva. Jag gjorde för övrigt exakt samma operation
på vår nu sålda Mini Cooper S förr förra vintern. Minin har också RFT däck som
standard. Skillnaden är dock att Hakka 7 icke RFT funkade hur underbart som
helst på Minin men på BMW 1 serie hände något underligt... BMW'n blev en orm på
vägen!? Det märkte jag inte förrän jag snällt avverkat de första 100 milen och
börjat köra normalt. För att göra det extra mystiskt så har både Mini Cooper
och BMW samma däckdimension!?

Efter lite laborerande med däcktryck osv fann vi ingen annan lösning än att utrusta BMW'n med RFT däck. Jag är glad att jag har att göra med proffsen på Däckpolarna i Kalix som tillsammans med Nokian löste problemen snabbt och smärtfritt.

Lägger in lite bilder på bilen då den fick nytt gummi på Däckpolarna.

Så jag hann köra ToR till jobbet i fredags dvs 16 mil och sen
har jag varit och kollat hockey live (för första gången i mitt liv) tillsammans
med svågern. Så det blec 45 mil till. Så på onsdag bör jag ha avverkat de 100
mil jag brukar köra in mina dubbdäck. Max 70km/h i ca 10 mil och sen max 90km/h
i 90 mil. Vet inte om det är rätt men jag brukar göra så och jag tappar sällan
dubbar ur däcken.

En stor fördel med att köra lugnt och snällt är att förbrukningen
sjunker till riktigt behagliga nivåer!

 

comments powered by Disqus